Bangerhead: Prislappar en symbol för gamla slöa butiker

Nätbutiken är inte såld på detaljhandelns klisterlappar och inför nu en helt digital shoppingupplevelse i butik.

Bangerhead har sedan förra året en fysisk butik i Borås och sedan tidigare en skönhetssalong i Stockholm. Nu tar man avstånd från den traditionella handelns prislappar. Vi har tidigare rapporterat om hur Media Markt och Elgiganten numera jobbar med digitala prislappar för att kunna synkronisera priset online med det i butik.

Kunderna accepterar tydligen inte olika prissättningar längre och nätjätten Amazon, som nu ska öppna sin andra fysiska butik, har helt enkelt skippat prislapparna helt.

Annons
Annons

"Tar strid mot prislappar"

Den svenska nätbutiken Bangerhead gör nu något liknande i sin butik i Borås. Man kommer istället använda 12 stycken displayer insänkta i hyllorna. Dessa kommer via streckkodsläsare kunna berätta mer om produkten när kunden håller den framför.

- I grunden handlar det om att ta strid mot prislappar. En fysisk prismärkning är den yttersta symbolen för den trögrörlighet som gjort traditionella återförsäljare eftersatta e-handelsaktörer. Som e-handlare är du ständigt på tå med erbjudanden och kampanjer, något som i en värld av klisterlappar är praktiskt omöjligt, säger Thomas Grabe, VD på Bangerhead.

För produkter som saknar streckkod ska kunderna med hjälp av 14 pekskärmar snabbt kunna navigera sig fram till produkten. Det ska även gå att beställa hem produkter som då istället skickas via e-handelslagret hem till kunden.

- Vi ser skärmar och touchdisplayerna som ett starkt komplement till vår personal. Kapacitetsmässigt har vi möjlighet att ge fler kunder information samtidigt. Den adderade funktionaliteten att alltid få onlinepris är unik nu, det har bara gjorts med över disk-lösningar tidigare, men vi utgår från att fler varianter på detta kommer att dyka upp med tiden, säger Thomas Grabe.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!