Barnvagnar för 10 miljoner efter 1,5 års e-handel

Det har gått spikrakt uppåt sedan Pyret & Snäckan lanserade sin nätbutik.

Det här årets Black Friday innebar fina siffror för många e-handlare även om andra valde bort dagen helt. En av de som testade att göra något av shoppinghögtiden för första gången var barnvagnsbutiken Pyret & Snäckan som nu kan konstatera att det var ett lyckat drag. En normal dag får e-handeln in beställningar för ungefär 50 000 kronor, men under Black Friday steg den summan till en halv miljon.

- Nu under Black Friday erbjöd vi tio procent på hela vårt sortiment. Till skillnad från flera av våra konkurrenter exkluderade vi inte de mer populära barnvagnsmärkena och vi fick ett enormt gensvar från konsumenterna genom det, berättar grundaren och delägare John Hadenius.

Annons

95 procent av försäljningen på nätet

Men Black Friday utgjorde egentligen bara det senaste glädjeämnet i en längre sträcka av positiva händelser för Pyret & Snäckan. Företaget grundades i form av en fysisk butik i skånska Staffanstorp 2012.

2015 gjorde företaget, som numera drivs av John Hadenius och kollegan Daniel Lindh, en nystart och satsningen på e-handeln tog fart ordentligt. När året är över räknar företaget med att ha omsatt över 10 miljoner kronor under 2016.

- Butiken är egentligen mer som ett stöd och lager. 95 procent av vår försäljning sker på nätet men butiken ger också kunderna möjlighet att känna och klämma på barnvagnarna innan de fattar sitt beslut, säger John Hadenius.

Vad tror du är anledningen till att ni vuxit så snabbt?

- För oss har det varit viktigt att bara ha märken av vagnar och tillbehör som vi själva tror på. Det ska andas kvalité och funktionalitet men även erbjuda det där lilla extra designmässigt. De här sakerna är vad vi tror att den medvetna konsumenter vill ha i dag och försäljningssiffrorna vittnar om att vi verkar prickat helt rätt.

Visionen: 20-25 miljoner

Pyret & Snäckan har precis som andra aktörer i barn- och babybranschen satsat på förlossningsgaranti och erbjuder dessutom sina kunder fri frakt, fria returer och prisgaranti. Företagets ambition är att ge besökarna en hemsida som är användarvänlig, samt att tilltala både nyblivna föräldrar och de som har barn sedan tidigare.

- Generationen som skaffar barn nu är vana att handla online. Många av våra kunder sitter i morgonsoffan på helt andra ställen i Sverige än där vår butik ligger och beställer sin barnvagn. Barnvagnskonsumenterna i dag är väldigt medvetna och de vet vad de vill ha.

Under 2017 planerar Pyret & Snäckan bland annat att både ta in nya barnvagnsmärken och att lägga till bland annat barnmöbler i sortimentet.

Annons

- Vår vision att nå en försäljning på 20-25 miljoner och det uppnår man bara med nöjda kunder som återvänder till oss gång på gång och som även vill rekommenderar oss till sina vänner, säger John Hadenius.

Annons