Annons

Beställ före 16.30 och få Footway-leveransen nästa dag Vd:n Daniel Mühlback ser tillbaka på ett soligt Footwayår

Beställ före 16.30 och få Footway-leveransen nästa dag

2018-08-02 16:00

Klaras av till 95 procent - på alla marknader.

Tidigare i år stod det klart att e-handlaren Footway hade fått till en raketökning under 2017. Företaget gick från 350 till över 500 miljoner kronor i omsättning, och både resultatet och antalet nya kunder såg en stark utveckling.

LÄS ÄVEN: Footway spränger en halv miljard

EBITDA på 25,3 miljoner

Nu har Footways årsredovisning landat hos Bolagsverket, och i den framkommer mer information om året som har gått. Utöver det som tidigare rapporterats, nådde företaget bland annat ett EBITDA på 25,3 miljoner kronor.

VD:n Daniel Mühlbach beskriver i rapporten 2017 som "ett viktigt år i Footways historia". Han tar upp att företaget har lyckats nå alla sina nya kunder till stor del med hjälp av automatisk marknadsföring. AI och datadrivna beslut ska dessutom ha bidragit till bättre konvertering.

LÄS ÄVEN: Footway om rekordet: "En miljard vore trevligt"

Annons
Annons

Ökade kundnöjdheten

Men det finns även enklare saker som ska ha fört Footway i rätt riktning. Bolaget har under året satsat stort på bättre kundnöjdhet, och gjort flera insatser för att glädja dem sokm lägger beställningar på sajten.

- Exempel på förbättringar är att vi nu levererar över 95 procent av alla beställningar mottagna innan 16.30 nästa dag, till alla våra 11 marknader, skriver Daniel Mühlbach i årsredovisningen.

En "frontrunner" i AI-skiftet

Enligt Footways vd lever vi i en "spännande tid med snabba förändringar", där framtidens teknik kommer att bidra till en snabbare utveckling - inte minst inom e-handeln.

- Crowdsourcing och AI tror jag kommer vara viktiga källor till specifik kompetens och kvantitativt beslutsfattande. Footway är väl positionerade för att vara en frontrunner i skiftet, och jag ser fram emot att driva och följa utvecklingen, avslutar Daniel Mühlbach.

LÄS ÄVEN: Färre returer med Footways automatiska produktbilder

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Annons
Annons
Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta