Annons

Färre returer med Footways automatiska produktbilder Foto: Footway

Färre returer med Footways automatiska produktbilder

2016-10-07 08:30

Footway har valt en annan väg än konkurrenten Zalando när det kommer till produktbilder.

De två största aktörerna inom e-handel med skor i Sverige, Footway och Zalando, har valt lite olika vägar när det kommer till produktbilderna. Zalando har vid en första anblick valt att lägga upp fler bilder. Vi frågade Pär Mosegaard, sälj- och produktchef på Footway, varför hans företag har nöjt sig med färre bilder än sin konkurrent.

- Det häftiga är att vi egentligen har väldigt många bilder men de slås ihop till en bild i 360 grader för att erbjuda våra kunder en så tydlig bild som möjligt av våra skor, säger han.

Vad har ni fått för gehör angående den?

- Den är omtyckt. Många kunder tycker att funktionen enkelt och snabbt ger en bra bild av hur skon ser ut, och kunderna behöver inte klicka på flera bilder.

Vilket upplägg som ger tydligast bild är upp till var och en att bedöma, men vad Zalando har som Footway inte har är en zoomfunktion.

Annons
Annons
- Just nu har vi inte någon zoom-funktion och har heller inte sett någon större efterfrågan efter en sådan. I takt med att vi utvecklas hoppas vi kunna använda kundernas egna bilder, så att de kan visa varandra hur skorna ser ut.

"Bilden så nära verkligheten som möjligt"

Trots avsaknaden av en zoomfunktion tycker inte Pär Mosegaard att Footways bilder på något sätt är sämre än konkurrentens, utan menar tvärt om att företaget strävar efter att ge kunderna en så detaljerad bild som möjligt bland annat eftersom det ses som bäst för affärerna.

- Det är upp till kunderna att bestämma vilka bilder de gillar bäst. Vi har utvecklat en fotoprocess där ljussättningen och andra faktorer gör att bilden ligger så nära verkligheten som möjligt, just för att minska returerna.

Vad jag vet tas era produktbilder på PostNords TPL-lager i Helsingborg. Ser ni någon risk för att bilderna blir sämre när man inte tar hand om fotograferingen själv?

- Vår produktfotografering görs tillsammans med PostNord i vårt lager, och är till stor del automatiserad för att fungera snabbt och med samma höga kvalitet varje gång. Fotoprocessen och ljussättningen utvecklas kontinuerligt av oss för att göra så fina och verklighetstrogna bilder som möjligt. Tillsammans med PostNord jobbar vi för enkla snabba processer, snabba leveranser och en ännu bättre kundupplevelse – vi ser inga risker med att de tar hand om fotograferingen, säger Pär Mosegaard.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta