Färre returer med Footways automatiska produktbilder

Footway har valt en annan väg än konkurrenten Zalando när det kommer till produktbilder.

De två största aktörerna inom e-handel med skor i Sverige, Footway och Zalando, har valt lite olika vägar när det kommer till produktbilderna. Zalando har vid en första anblick valt att lägga upp fler bilder. Vi frågade Pär Mosegaard, sälj- och produktchef på Footway, varför hans företag har nöjt sig med färre bilder än sin konkurrent.

- Det häftiga är att vi egentligen har väldigt många bilder men de slås ihop till en bild i 360 grader för att erbjuda våra kunder en så tydlig bild som möjligt av våra skor, säger han.

Annons
Annons

Vad har ni fått för gehör angående den?

- Den är omtyckt. Många kunder tycker att funktionen enkelt och snabbt ger en bra bild av hur skon ser ut, och kunderna behöver inte klicka på flera bilder.

Vilket upplägg som ger tydligast bild är upp till var och en att bedöma, men vad Zalando har som Footway inte har är en zoomfunktion.

- Just nu har vi inte någon zoom-funktion och har heller inte sett någon större efterfrågan efter en sådan. I takt med att vi utvecklas hoppas vi kunna använda kundernas egna bilder, så att de kan visa varandra hur skorna ser ut.

"Bilden så nära verkligheten som möjligt"

Trots avsaknaden av en zoomfunktion tycker inte Pär Mosegaard att Footways bilder på något sätt är sämre än konkurrentens, utan menar tvärt om att företaget strävar efter att ge kunderna en så detaljerad bild som möjligt bland annat eftersom det ses som bäst för affärerna.

- Det är upp till kunderna att bestämma vilka bilder de gillar bäst. Vi har utvecklat en fotoprocess där ljussättningen och andra faktorer gör att bilden ligger så nära verkligheten som möjligt, just för att minska returerna.

Vad jag vet tas era produktbilder på PostNords TPL-lager i Helsingborg. Ser ni någon risk för att bilderna blir sämre när man inte tar hand om fotograferingen själv?

- Vår produktfotografering görs tillsammans med PostNord i vårt lager, och är till stor del automatiserad för att fungera snabbt och med samma höga kvalitet varje gång. Fotoprocessen och ljussättningen utvecklas kontinuerligt av oss för att göra så fina och verklighetstrogna bilder som möjligt. Tillsammans med PostNord jobbar vi för enkla snabba processer, snabba leveranser och en ännu bättre kundupplevelse – vi ser inga risker med att de tar hand om fotograferingen, säger Pär Mosegaard.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!