Annons

Bianca Ingrosso: FOTO: Biancas YouTube BIANCA INGROSSO med sin tredje produkt

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

2019-06-18 09:59

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Influencern och tv-profilen Bianca Ingrosso fortsätter att rida på sin e-handels-succévåg.

I november lanserade hon sitt sminkmärke CAIA Cosmetics, då kraschade webbutiken efter 30 sekunder på grund av den höga kundanstormningen. Flera tusen order lades och ögonskuggspaletten, som var den första sminkprodukten, tog slut två timmar efter sajtens lansering. 

LÄS ÄVEN: Enormt intresse tog ner Bianca Ingrossos nya e-handel

Ett halvår efter lanseringen har sortimentet utökats med ytterligare en produkt. Och samtidigt tog e-handeln klivet ut på en global marknad och finns nu i Sverige, Norge, Finland, EU, Australien, Kanada och USA.

– Vi har ända sedan starten fått väldigt många emails och dm:s från kunder i olika länder och vi har jobbat hårt för att ge dem möjligheten att handla CAIA. Fokus ligger fortfarande på Sverige, Norge och Finland som vi ser som CAIAs hemmamarknad men framöver kommer vi även att lägga större kraft på att utveckla andra marknader, säger Bianca Ingrosso till Ehandel.se.

Hur mycket har ni lyckats sälja sedan lansering? 

– Vi kan inte avslöja några siffror som inte är officiella ännu, men en rolig sak som jag kan berätta är att vi för några dagar sedan hade sålt över 100 000 CAIA-produkter, svarar Bianca Ingrosso.

LÄS ÄVEN: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Tyckte att vi tog i från tårna"

För någon vecka sedan släpptes en tredje CAIA-produkt, en mascara i två versioner, på sajten som ännu en gång gjorde succé. På fem minuter efter produktens lansering lades 2000 order, berättar Bianca på sin YouTube-kanal

Annons
Annons
– Vi har sålt som smör. Vi kan helt klart konstatera att det blev en succé, säger Bianca.

I videon filmar Bianca under den tredje produktens lanseringsdag, och avslöjar att CAIA-teamet köpte in 20 000 exemplar av mascaran. 

– Det är inte vanligt att man köper in så här mycket. Vi köpte in 20 000 mascaror, det är sjukt, och den ena mascaran tog helt slut på 2 timmar. När det kommer till CAIA så är ni helt galna, säger Bianca.

Vanessa Lindbland, som också är en av de fyra delägarna, tillägger en förtydligande jämförelse:

– Oftast när man gör en kollektion med en kund så tar man in ungefär 500 produkter, alltså max 500 av en grej som man beställer in. Det är ju aldrig mer. Sen kanske om man ska ta i så kan man öka upp till 5000 stycken, men vi hade ju mer än så också. Det här, det här antalet - det händer inte om du inte är ett jättejättestort skönhetsmärke.

Delägaren Jesper Matsch är chockad över resultatet.

– Det här är den fetaste startordern, i antal. Vi tyckte att vi tog i från tårna och jag hade generalångest när vi köpte in dem. Men det ser ut som att allt har sålt slut idag så jag måste nog ringa fabriken direkt.

"Får inte alltid gå före i kön"

I ett pressmeddelande bertättar den fjärde delägaren Mikael Snabb att CAIA-teamet redan har planerat alla produktsläpp för hela 2019 och halva 2020.

Men en utmaning som företaget måste lära sig att jobba med är de långa ledtiderna i produktionen. Det tar ungefär ett halvår att tillverka produkterna så när de konstant säljer slut, är det ganska tomt i e-handeln under ett par månader. 

– Vi producerar ju i samma fabriker som några av världens mest exklusiva varumärken så man kanske måste respektera att vi inte alltid får gå före i kön. Samtidigt är vi övertygade om att vi kommer att bli duktigare på att prognostisera beställningsantal när vi får mer data att basera våra beslut på, säger Mikael Snabb.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons
Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta