Biljonbolag köper samma robotlager som ICA

Blir också delägare.

Storbritanniens ledande nätmathandel Ocado bestämde sig tidigt för att satsa på tekniken bakom e-handeln och har nu ett eget bolag som jobbar med forskning och utveckling. Detta har visat sig vara ett smart drag då ICA nyligen valde att satsa över en miljard kronor på Ocados robotlager.

LÄS ÄVEN: Ica investerar 1,1 miljarder i robotlager för e-handeln

Annons

Nu rapporterar brittiska medier att Ocado landat en jättekund i den amerikanska detaljhandelskoncernen Kroger, som omsätter 122,7 miljarder dollar eller strax över en biljon kronor. Krogers slogan är att mata den mänskliga själen och man äger en hel drös av amerikanska livsmedelskedjor och totalt har företaget runt 2 800 fysiska butiker.

Biljon- och mångmiljardbolag

Kroger väljer nu att gå i ICA:s fortspår och helt enkelt köpa in den e-handelsteknik de behöver för att serva sina kunder via nätet. Närmare bestämt handlar det om det robotlager som Ocado tagit fram som påminner om AutoStore men som är anpassat för dagligvarubranschen.

LÄS ÄVEN: Kan e-handlare överleva utan robotlager?

Ocado har inte bara lyckats övertala biljonbolaget Kroger, utan listan växer över olika länders matjättar som hoppat på tåget. I slutet av förra året sålde Ocado sitt robotlager till franska Groupe Casino, som omsätter 390 miljarder kronor. I början av 2018 fångade man även upp den kanadensiska kedjan Sobeys, som omsätter runt 160 miljarder kronor.

20 robotlager planerade

Den brittiska matkedjans teknik är alltså mycket het just nu och Kroger är förstås en riktig jätte som nu säkrar exklusivitet på Ocados lager i USA. Totalt skall 20 robotlager byggas åt matjätten de första tre åren.

Initialt kommer det dock att handla om tre robotlager som just nu planeras att byggas i USA. Summan för lagerinvesteringen avslöjas inte men i samband med affären så köper Kroger fem procent av aktierna i Ocado, vilket värderar det brittiska bolaget till över två miljarder kronor.

- Ocados unika, patenterade och branschledande teknik är på väg att omvandla shoppingupplevelsen för konsumenter världen över, säger Tim Steiner, vd för Ocado Group, i samband med Kroger-dealen.

Annons
Annons