Annons

ICA investerar 1,1 miljarder i robotlager för e-handeln Ica bygger nytt e-handelslager

ICA investerar 1,1 miljarder i robotlager för e-handeln

2018-05-02 08:45

Exklusivitet i Sverige.

420 miljoner kronor i omsättning på ett kvartal, och en fortsatt stark tillväxt på nätet. Så såg siffrorna ut när Ica i fredags presenterade sina siffror för perioden januari till mars.

LÄS ÄVEN: Icas e-handel omsatte 420 miljoner kronor

Livsmedelsjätten Ica har gjort flera större satsningar på sin e-handel på senare tid, och nu presenteras ännu en. Företaget har nämligen ingått ett samarbetsavtal med det brittiska e-handelsföretaget Ocado, som också säljer livsmedel på nätet. Samarbetet går enligt ett pressmeddelande ut på att Ica ska använda Ocados e-handelsplattform, samt företagets "teknologi för högautomatiserade e-handelslager".

"En viktig pusselbit på plats"

Avtalet ska effektivisera Icas e-handel med livsmedel, som hittills har varit svår för företaget att räkna hem ekonomiskt. På sikt kan den nya satsningen även omfatta andra produktområden. Satsningen innebär att Ica Sverige till och med år 2022 investerar 600 miljoner kronor i Ocados teknologi, som för övrigt också har köpts in av livsmedelskedjan Morrisons. Under samma period investerar Ica Fastigheter 500 miljoner kronor, vilket innebär att investeringssumman totalt sett hamnar på 1,1 miljarder kronor. 

LÄS ÄVEN: Ocado i 25-årigt avtal med Morrisons

Annons
Annons
- Nu lägger vi grunden för nästa generations e-handelserbjudande och vi får en viktig pusselbit på plats för att förverkliga våra digitala ambitioner för hela ICA Gruppen. Vi har idag branschens mest effektiva processer för fysisk handel, och genom det här avtalet kan vi skapa de mest effektiva lösningarna även för e-handel, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen, i en kommentar.

Ica uppger att avtalet inte innebär några förändringar i företagets e-handelsmodell. Det ska alltså även fortsättningsvis vara Ica-handlarna själva som styr över sina e-handelssatsningar.

Kommer att anpassas till Icas modell

År 2021 ska Ica ha gått över till Ocados plattform, och år 2022 ska ett nytt e-handelslager i Stockholmsregionen stå klart. Så länge "vissa tillväxtmål" nås, ger avtalet Ica exklusivitet i Sverige. Det innebär att ingen av Icas konkurrenter på hemmaplan kan köpa på sig samma teknologi.

- Avtalet innebär att Ocado kommer att anpassa sin världsledande e-handelsplattform till ICAs affärsmodell med fria handlare. Samtidigt drar vi nytta av att Ocado kommer att fortsätta utveckla sin plattform till sig själva och flera andra ledande dagligvaruföretag. Ett automatiserat e-handelslager gör att vi kan ge kunderna ett bredare utbud och bättre leveranser, samtidigt som det effektiviserar ICAs logistikflöden, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Från Ocados sida är man nöjd med att ha landat ännu en storaffär med en europeisk livsmedelsjätte.

- Vi är stolta och glada över samarbetet med ytterligare ett av Europas ledande dagligvaruföretag. ICA är redan framgångsrika och innovativa, men med Ocados smarta plattform får ICA-butikerna möjlighet att ge ännu bättre service, bekvämlighet och värde till sina kunder. Vår flexibla, skalbara modullösning är unikt väl förberedd för att möta de nya utmaningar som samarbetet kommer att kräva och den kommer att hjälpa ICA att leverera sina online-ambitioner, säger Luke Jensen, vd på Ocado Solutions.

LÄS ÄVEN: Ocado avslöjar fördelarna med ICA:s nya robotlager

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta