Black Friday: Svenskarna shoppade för 3,6 miljarder

PostNords paketvolymer ökade med 34 procent.

1817 kronor. Så mycket spenderade de svenskar som passade på att utnyttja rean under årets Black Friday i snitt, enligt en undersökning som gjorts av TNS Sifo på uppdrag av PostNord.

Samtidigt visar siffror från Ehandel.se Analytics, som mäter försäljningen hos ungefär 300 e-handlare, att snittordervärdet för hela Black Friday-helgen inklusive Cyber Monday landade på 998 kronor, vilket skulle kunna tyda på att många handlade från mer än en nätbutik under helgen.

Annons

De allra flesta svenskar, 94 procent, vet enligt PostNord om att Black Friday varit, men endast 29 procent har tagit tillfället i akt och handlat något. Det är dock en öking sedan förra året då 21 procent rea-shoppade. Black Friday har kallats “startskottet på julhandeln", men över hälften handlade varor till sig själva.

Vi spenderar 59 procent mer

Och vi lägger allt mer pengar på att köpa saker. Totalt ökade antalet spenderade kronor i samband med Black Friday med 59 procent i år jämfört med 2015. Totalt shoppades det för över tre och en halv miljard.

− Fler konsumenter verkar ha förberett sig inför Black Friday i år. En del klev till och med upp mitt i natten för att handla på nätet. Det är inte bara julklappar vi handlar under Black Friday som många tror, utan de flesta unnar faktiskt sig själva något under denna dag. Kanske beror det på att det fortfarande är relativt långt till jul, och att många inte börjat fundera på julklapparna än, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

Betydligt fler paket skickas

Detta är också något som märkts av i PostNords egna paketvolymer. Antalet paket var 34 procent fler i år än under motsvarande helg förra året.

Som Ehandel.se tidigare rapporterat om ökar även antalet julklppar som inhandlas på nätet som aldrig förr.

Nyligen hade PostNord via undersökningen “Temperaturmätningen av julhandeln” räknat ut att svenskarna kommer julhandla på nätet för totalt 7,6 miljarder kronor. Nu visar den nya undersökningen en något lägre siffra, totalt 6,2 miljarder veräknas vi lägga på att köpa våra nätklappar. Dessutom beräknas tre av tio klappar inhandlas online.

LÄS ÄVEN: Rekordökning - Hur gick det för e-handlarna i siffror

Annons
Annons