Annons

Svenskarna shoppade för 3,6 miljarder Många svenskar är köpglada såhär års

Black Friday: Svenskarna shoppade för 3,6 miljarder

2016-11-30 07:51

PostNords paketvolymer ökade med 34 procent.

1817 kronor. Så mycket spenderade de svenskar som passade på att utnyttja rean under årets Black Friday i snitt, enligt en undersökning som gjorts av TNS Sifo på uppdrag av PostNord.

Samtidigt visar siffror från Ehandel.se Analytics, som mäter försäljningen hos ungefär 300 e-handlare, att snittordervärdet för hela Black Friday-helgen inklusive Cyber Monday landade på 998 kronor, vilket skulle kunna tyda på att många handlade från mer än en nätbutik under helgen.

De allra flesta svenskar, 94 procent, vet enligt PostNord om att Black Friday varit, men endast 29 procent har tagit tillfället i akt och handlat något. Det är dock en öking sedan förra året då 21 procent rea-shoppade. Black Friday har kallats “startskottet på julhandeln", men över hälften handlade varor till sig själva.

Vi spenderar 59 procent mer

Och vi lägger allt mer pengar på att köpa saker. Totalt ökade antalet spenderade kronor i samband med Black Friday med 59 procent i år jämfört med 2015. Totalt shoppades det för över tre och en halv miljard.

− Fler konsumenter verkar ha förberett sig inför Black Friday i år. En del klev till och med upp mitt i natten för att handla på nätet. Det är inte bara julklappar vi handlar under Black Friday som många tror, utan de flesta unnar faktiskt sig själva något under denna dag. Kanske beror det på att det fortfarande är relativt långt till jul, och att många inte börjat fundera på julklapparna än, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

Betydligt fler paket skickas

Detta är också något som märkts av i PostNords egna paketvolymer. Antalet paket var 34 procent fler i år än under motsvarande helg förra året.

Annons
Annons

Som Ehandel.se tidigare rapporterat om ökar även antalet julklppar som inhandlas på nätet som aldrig förr.

Nyligen hade PostNord via undersökningen “Temperaturmätningen av julhandeln” räknat ut att svenskarna kommer julhandla på nätet för totalt 7,6 miljarder kronor. Nu visar den nya undersökningen en något lägre siffra, totalt 6,2 miljarder veräknas vi lägga på att köpa våra nätklappar. Dessutom beräknas tre av tio klappar inhandlas online.

LÄS ÄVEN: Rekordökning - Hur gick det för e-handlarna i siffror

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta