Black Friday-förberedelserna igång: ”Gäller att starta tidigt”

Norska Expert har samlat nära 5 000 personer till en "Inför Black Friday"-grupp på Facebook.

När Black Friday gick av stapeln den 27 november förra året gick försäljningen i taket inte minst hos de e-handlare som säljer hemelektronik. Flera aktörer hade så hög trafik att sajterna slogs ut under dagen och många rapporterade dubbelt så hög försäljning jämfört med andra dagar.

I år infaller Black Friday den 25 november, och trots att det är tre månader kvar till festen har förberedelserna börjat så smått. I Norge har till exempel elektroniksajten Expert börjat att marknadsföra dagen i sina sociala medier, enligt Netthandel.no.

Annons

- Ska vi få upp engagemanget gäller det att starta tidigt, säger Jermund Udnæseth, ansvarig för sociala medier hos Expert.

Unika erbjudanden till hängivna följare

Företaget har lagt upp en tillställning på Facebook där det planerar att lägga upp erbjudanden allt eftersom. Förra året anmälde totalt 56 000 personer sitt intresse för ett liknande arrangemang, och årets Expertgrupp har redan lockat 4 600 potentiella kunder.

- Vi vet att folk älskar Black Friday, erbjudanden och priser. I Facebook-arrangemanget som vi har lagt ut denna gången är det priser för mer än 60 000 kronor i potten. Vi kommer också att ge unika erbjudanden till de som väljer att följa oss på vägen mot årets Black Friday, säger Jermund Udnæseth.

Annons