Annons

Black Week stjäl kunder från Black Friday

Slutresultatet: Black Week stjäl kunder från Black Friday

2018-11-24 16:00

Fredagen var en besvikelse?

Black Friday är långt ifrån över men fredagen, som står bakom hela köpkalaset, är numera passerad. Elgiganten har rapporterat en tillväxt på 100 procent för igår medan betaljätten DIBS meddelar en mer blygsam ökning på 10 procent i antal order. Klarna sticker in någonstans mittemellan och de ska ha sett en “volymökning” på 31 procent.

När vi vänder oss till Ehandel.se Analytics, som mäter cirka 400 svenska nätbutikers transaktioner, så får vi en tillväxt som ligger i linje med DIBS siffror. Ehandel.se Analytics säger nämligen att Black Friday levererade en ökning med 8 procent i antalet beställningar.

Veckan låg över men fredagen under

Intäkterna ökade dock ganska mycket mer och försäljningsökningen blev till slut 15 procent för hela Black Friday.

Annons
Annons
- Siffrorna har under veckan varit en bra bit över prognosen, men på själva Black Friday blev det tvärtom. Vi hade räknat med en intäktsökning på 37 procent men den landade på 15 procent, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Att fredagen för vissa kanske ses som en besvikelse, från tidigare års explosionsartade ökningar, betyder dock inte att Black Friday som koncept inte levererar i år. Hela veckan ser nämligen ut att bjuda på en mycket stark tillväxt.

- Sett till hela veckan stämmer prognosen bättre med verkligheten där vi väntade oss en ökning på drygt 30 procent. Och så här långt, måndag till fredag, är försäljningsökningen nära 31 procent, säger Joakim Andersen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons
En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Annons
Annons
E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta