Annons

Black Week stjäl kunder från Black Friday

Slutresultatet: Black Week stjäl kunder från Black Friday

2018-11-24 16:00

Fredagen var en besvikelse?

Black Friday är långt ifrån över men fredagen, som står bakom hela köpkalaset, är numera passerad. Elgiganten har rapporterat en tillväxt på 100 procent för igår medan betaljätten DIBS meddelar en mer blygsam ökning på 10 procent i antal order. Klarna sticker in någonstans mittemellan och de ska ha sett en “volymökning” på 31 procent.

När vi vänder oss till Ehandel.se Analytics, som mäter cirka 400 svenska nätbutikers transaktioner, så får vi en tillväxt som ligger i linje med DIBS siffror. Ehandel.se Analytics säger nämligen att Black Friday levererade en ökning med 8 procent i antalet beställningar.

Veckan låg över men fredagen under

Intäkterna ökade dock ganska mycket mer och försäljningsökningen blev till slut 15 procent för hela Black Friday.

Annons
Annons
- Siffrorna har under veckan varit en bra bit över prognosen, men på själva Black Friday blev det tvärtom. Vi hade räknat med en intäktsökning på 37 procent men den landade på 15 procent, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Att fredagen för vissa kanske ses som en besvikelse, från tidigare års explosionsartade ökningar, betyder dock inte att Black Friday som koncept inte levererar i år. Hela veckan ser nämligen ut att bjuda på en mycket stark tillväxt.

- Sett till hela veckan stämmer prognosen bättre med verkligheten där vi väntade oss en ökning på drygt 30 procent. Och så här långt, måndag till fredag, är försäljningsökningen nära 31 procent, säger Joakim Andersen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta