Annons

Boozt tar outletbutik offline - ska sälja skadade produkter Copenhagen Designer Outlet Booztlet har öppnats i Köpenhamn

Boozt tar outletbutik offline - ska sälja skadade produkter

2016-12-19 12:52

Boozts butik används bland annat till att sälja returnerade varor som skadats när de varit ute hos kunden.

En smidig plats för att sälja ut förra säsongens plagg och för att hantera returerna från kunderna. Det var visionen när Boozt för ungefär två månader sedan meddelade att e-handelsföretaget skulle öppna en fysisk butik i köpcentret Copenhagen Designer Outlet.

Nu är butiken, som fått namnet Booztlet, på plats. Hittills har den tagits väl emot av kunderna, enligt VD:n Hermann Haraldsson.

- Öppningshelgen var något bättre än vi hade räknat med. Det kom betydligt fler kunder än vi hade förväntat oss. Sedan dess har kunderna fortsatt att komma, men de är färre än när vi precis hade öppnat, säger han.

Bra rabatter på lätt skadade varor

Boozts nya butik är en outlet-affär som är tänkt att komplettera den outlet-butik (Booztlet.com) som företaget redan har på nätet. Butiken ska endast sälja varor från tidigare säsonger till nedsatta priser, ett koncept som även Zalando har kikat på.

Annons
Annons
- Vi gör så för att hålla Boozt.com fräsch med mestadels nya varor. En av de stora fördelarna är att vi i vår fysiska butik kan sälja varor som fått mindre skador när de har varit ute och vänt hos kunden. Det kan till exempel handla om skor som fått repor på underdelen av sulan.
- Kunden får veta att det handlar om lätt skadade varor som kommit i retur, men att de i gengäld får stora rabatter på säsongsaktuella varor.

Returhantering får vänta

Att modehandeln på nätet dras med en förhållandevis hög andel returer är välkänt inom e-handeln. Boozt hoppas på sikt att outlet-butiken ska kunna förenkla hanterandet av returerna, men det är för tidigt att säga mer om exakt hur det ska gå till.

- Vi har inte riktigt kommit igång med den delen. Vi har haft fullt upp med att bygga upp butiken och se till att den kommer på plats, säger Hermann Haraldsson.

Har ni planer på att utöka ert butikskoncept eller kanske att öppna fler butiker?

- Vi har inga planer på det för tillfället. Nu ser vi hur det går och sen tar vi det därifrån. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta