Annons

Brutal prishöjning av Fyndiq enligt e-handlarna

Brutal prishöjning av Fyndiq enligt e-handlarna

2016-06-15 13:40

Merförsäljningskanalen Fyndiq höjer ännu en gång priset för att sälja på marknadsplatsen.

I ett mail till sina handlare meddelar Fyndiq idag att man från och med den 1 augusti kommer att höja priserna på marknadsplatsen.

Fyndiq kommer att ta 7 procent av försäljningspriset för varje såld vara. Utöver det kommer man att ta en fast avgift beroende på vilken kategori man listar sina produkter i. Alla kategorier utom Mobil och Surfplattor har en fast avgift på 5 kronor. Vill man sälja saker i Mobil och Surfplattor är det dock 10 kronor man får punga ut i fast avgift.

Företaget ger exempel på hur det ska fungera:

- För en produkt som säljs på Fyndiq i kategorin Mobil och Surfplattor för 100 kronor, kommer du som handlare att behålla 83 kronor. Selling fee för produkten är 7 kronor plus 10 kronor, eller 17 kronor totalt.

Ändringen ifrån tidigare säger företaget är dessa fasta avgifter. Handlarna står som tidigare för frakten medan Fyndiq tar 49 kronor för frakten av kunden.

Annons
Annons

E-handlare är sura

Fyndiq fick utstå en hel del kritik när de den första december förra året höjde den procentuella avgiften ifrån 5 procent till 7 procent. En höjning mitt i julhandeln var inte uppskattad av e-handlare och dessa fasta avgifter ser ut att irritera minst lika mycket.

E-handlare kontaktade oss strax efter att Fyndiq meddelat höjningen och vissa kallar den "brutal".

- De höjde precis sin kommission med 40 procent och nu släpper de en ny bomb över oss handlare. Snart finns där inte mycket vinning kvar att hämta från denna kanalen. Det kommer säkerligen att resultera i att handlarna höjer sina priser vilket är dåligt för oss, kunden och Fyndiq, skriver en e-handlare till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Fyndiq och e-handlare om den "brutala" prishöjningen

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta