Chiquelle ökar med sex länder och tar omtag i VD:ns hemland

Chiquelles utlovade sajt för Nederländerna ställdes in på grund av tekniska problem.

För modebutiken Chiquelle har det varit en minst sagt händelserik vår. E-handlaren har hunnit med att förhandla med potentiella investerare och lanserat en ny sajt, samtidigt som priserna mer eller mindre har regnat över företaget - både i Göteborg och i Barcelona.

Men den som vill framåt kan ju inte stå stilla, och nu avslöjar Chiquelle att företaget planerar att lansera sex nya landsspecifika sajter med start efter sommaren. VD:n Pouya Boland vill inte avslöja vilka länder det handlar om, utöver att Nederländerna är ett av dem. En expansion till Nederländerna har varit på gång för Chiquelle sedan 2015, men ska alltså nu bli verklighet.

Annons

- Tyvärr kan jag inte avslöja vilka länder det handlar om, men Holland är ett av dem, och det är ett land som vi har jobbat på under en lång tid. Jag är ju från Holland också, så vi förbereder stora saker, säger Pouya Boland till Ehandel.se.

Varför har er holländska sajt dröjt?

- Vi var tvungna att ställa in lanseringen på grund av problem med tekniken och betalningar. Men det är nu nästan löst och vi jobbar vidare på saken med våra partners. Vi gillar att göra saker på ett perfekt snarare än halvdant sätt, så ibland ställer vi in eller skjuter upp saker bara på grund av att vi inte är helt nöjda. Men den nya lanseringen kommer att bli enorm. 

Sex nya medarbetare i månaden

Sedan tidigare har Chiquelle, som ju dock är ett svenskt företag, landsspecifika sajter för bland annat Finland, Norge och Tyskland - samt en internationell .com-sajt.

Varför etablerar ni er i så många nya länder när kunderna där ändå har tillgång till er internationella sajt?

- Vi vill möta våra kunders efterfrågan inom allt från stil, språk och hur de är vana att handla. Det är den största anledningen. Sen växer vi dessutom väldigt snabbt och vi har stora planer framför oss, men de kan jag inte heller berätta så mycket om i dagsläget.

Till nyhetssajten Ecommerce News ger dock Pouya Boland ett lite tydligare besked om vad framtiden hos Chiquelle är tänkt att föra med sig.

- Vi gör tunga investeringar för att kunna expandera, med större lager, byggnader, kontor, design, produktionsanläggningar och anställda. Planen är att ta in två till tre nya medarbetare varannan vecka från och med nu, säger han.

Annons

Annons