Annons

Clas Ohlson firade 100 med krossat rekord och sajtkrasch Clas Ohlson fick mer än 100-årsdagen att fira

Clas Ohlson firade 100 med krossat rekord och sajtkrasch

2018-06-29 09:37

Mer än dubbelt så stor försäljning som under det gamla rekordet.

Igår var en stor dag för Clas Ohlson. Företaget hade då funnits i 100 år och detta firades med pompa och ståt - och framförallt med en rejäl rea. Dagen till ära sänktes priset med 25 procent på i stort sett hela sortimentet och detta kommunicerades till samtliga 2,3 miljoner medlemmar.

Sajten gick ner redan klockan nio

Många kände alltså till den stundande rean, som gällde både i företagets butiker och i e-handeln. På Clas Ohlson hade man räknat med en stor anstormning och laddat upp inför den stora dagen, men det hjälpte inte. Redan klockan nio på förmiddagen kraschade sajten, som en följd av det stora trycket från köpsugna kunder.

- Vi hade väldigt fina erbjudanden, både i butik och i e-handeln. Vi hade räknat med mycket trafik, men det blev mycket mer än vi hade kunnat förutse, säger företagets kommunikationschef Niklas Carlsson till Ehandel.se. 

"Extremt bra trafik och försäljning"

Den kraschade sajten lyckades man dock ganska snabbt komma till rätta med och den höll sig sedan under den resterande tiden av de 24 timmar som rean pågick.

- När vi hade fått ordning på sajten så hade vi extremt bra trafik och försäljning under hela dagen, berättar Niklas Carlsson.

Anstormningen ledde även till att Clas Ohlson slog nytt e-handelsrekord, både i vad gäller försäljning och antal besökare på sajten.

Annons
Annons

Dubbelt upp för förra rekordet

Exakt hur mycket det såldes för under det stora dygnet vill Niklas Carlsson inte berätta, men efter att ha kontrollerat saken med företagets e-handelsavdelning kan han meddela att rekordet i e-handeln innebar att de sålde för dubbelt så mycket som de gjorde förra gången det sattes ett liknande försäljningsrekord.

Kommer ni att klara av att skicka ut allt som folk har beställt?

- Ja, absolut! Vi har varit förberedda på en stark försäljning, så nu jobbar vi med att skicka iväg leveranserna.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Restaurangkedja satsar på sin e-handelskarriär.

Annons
Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta