De har haft e-handel sedan 1995 – nu gör Interflora om nätbutiken

"Ett rikare innehåll med bild och video" ska öppna för digital affärsutveckling.

Interflora är en e-handlare som flera gånger visat sig kunna tänka nytt och annorlunda. Det mest uppmärksammade exemplet var kanske när företaget lät en naken man med gitarr illustrera ett tillfälle då blommor kan vara ett bättre alternativ - och friades av RO, som inte ansåg att reklamen var sexistisk.

Rörliga bilder och digital anpassning

Nu tar blomföretaget till ännu ett nytt grepp och designar om sin e-handel i grunden. Tanken är att den nya nätbutiken ska erbjuda fler möjligheter till både stillbild och rörliga bilder, vilket man på sikt hoppas ska lyfta hela den digitala affärsutvecklingen. Tester, kampanjer och lokal anpassning av sortimentet ska också underlättas med den nya plattformen.

Annons

"Vi har stora förväntningar"

Den nya e-handeln är byggd med Episervers molnplattform, Episerver Digital Experience Cloud, som grund.

- Vi har stora förväntningar på vår nya e-handelsplattform som ett verktyg för affärsutveckling. Vi vill göra onlinebutiken mer variationsrik och att den blir mer lik en levande blomsterbutik "på stan" när det gäller exponering och erbjudanden, säger Nina Lindvall, vd på Interflora, i ett pressmeddelande.

Blommogram på nätet sedan 1995

Men Interflora är inte bara en e-handlare som själva utmärkt sig, utan är också en av dem som var allra först ut med att anamma den nya tekniken när det begav sig.

- Redan 1995 startade försäljningen av Blommogram på Interflora.se. Det blev genast succé och idag förmedlas över hälften av de anslutna blomsterhandlarnas blommogramförsäljning via e-handeln, skriver företaget.

Den nya sajten har utvecklats i samarbete med Episervers partner XLENT.

Annons