Annons

Fritt fram med naken man i reklam för blomsterhandel Foto: Interflora AB Bättre med blommor enligt Interflora

Fritt fram med naken man i reklam för blomsterhandel

2017-04-13 09:01

Interflora.se frias efter anklagelser om objektifiering av män.

Det råder inte direkt någon brist på e-handelsrelaterade anmälningar för Reklamombudsmannen att ta tag i. Efter att bland andra Gymgrossisten, Hi-Fi Klubben - som för övrigt fälldes för just sexistisk reklam - och diverse bloggare hamnat i hetluften var det nu dags för Interflora.se att granskas efter en anmälan.

En privatperson hade reagerat på att blomsterbutiken på sin webbplats använde ett klipp med en naken man för att sälja blommor. Den nakne mannen, vars privata delar doldes av en gitarr som han spelade på, överraskades i reklamen av en kvinna och ett äldre par när han stod inoljad och redo för en romantisk kväll. Interfloras budskap var: “Köp en blomma istället”.

Anmälaren kan inte se någon relevant koppling mellan ett blomköp och en naken mansrumpa, och tycker därför att företaget har gjort sig skyldigt till objektifiering av mannen.

Annons
Annons

"Framstår som kärleksfull och självsäker"

Interflora, som för övrigt ska ha nekats att visa filmen på Facebook, tar upp att filmen visades i samband med Alla hjärtans dag och menar att det inte alls är fråga om objektifiering.

- Istället kommuniceras humor och mannen i reklamen framstår som kärleksfull, omtänksam och självsäker. Reklamfilmen anspelar på att visa kärlek och omtänksamhet till sin partner på en högtid med nära anknytning till romantik, skriver e-handlaren i ett yttrande.

Reklamombudsmannen gick till sist på Interfloras linje och konstaterar att även om mannen är naken, så har reklamen ett humoristiskt anslag. Därför frias blomsterföretaget.

- Mot bak­grund av detta finner nämnden inte att nakenheten, eller något annat i framställningen såsom exempel­vis pose, kan anses göra mannen till ett sexuellt blickfång på ett sätt som är kränkande för män i allmänhet, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta