Fritt fram med naken man i reklam för blomsterhandel

Interflora.se frias efter anklagelser om objektifiering av män.

Det råder inte direkt någon brist på e-handelsrelaterade anmälningar för Reklamombudsmannen att ta tag i. Efter att bland andra Gymgrossisten, Hi-Fi Klubben - som för övrigt fälldes för just sexistisk reklam - och diverse bloggare hamnat i hetluften var det nu dags för Interflora.se att granskas efter en anmälan.

En privatperson hade reagerat på att blomsterbutiken på sin webbplats använde ett klipp med en naken man för att sälja blommor. Den nakne mannen, vars privata delar doldes av en gitarr som han spelade på, överraskades i reklamen av en kvinna och ett äldre par när han stod inoljad och redo för en romantisk kväll. Interfloras budskap var: “Köp en blomma istället”.

Annons

Anmälaren kan inte se någon relevant koppling mellan ett blomköp och en naken mansrumpa, och tycker därför att företaget har gjort sig skyldigt till objektifiering av mannen.

"Framstår som kärleksfull och självsäker"

Interflora, som för övrigt ska ha nekats att visa filmen på Facebook, tar upp att filmen visades i samband med Alla hjärtans dag och menar att det inte alls är fråga om objektifiering.

- Istället kommuniceras humor och mannen i reklamen framstår som kärleksfull, omtänksam och självsäker. Reklamfilmen anspelar på att visa kärlek och omtänksamhet till sin partner på en högtid med nära anknytning till romantik, skriver e-handlaren i ett yttrande.

Reklamombudsmannen gick till sist på Interfloras linje och konstaterar att även om mannen är naken, så har reklamen ett humoristiskt anslag. Därför frias blomsterföretaget.

- Mot bak­grund av detta finner nämnden inte att nakenheten, eller något annat i framställningen såsom exempel­vis pose, kan anses göra mannen till ett sexuellt blickfång på ett sätt som är kränkande för män i allmänhet, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

Annons