Annons

Fritt fram med naken man i reklam för blomsterhandel Foto: Interflora AB Bättre med blommor enligt Interflora

Fritt fram med naken man i reklam för blomsterhandel

2017-04-13 09:01

Interflora.se frias efter anklagelser om objektifiering av män.

Det råder inte direkt någon brist på e-handelsrelaterade anmälningar för Reklamombudsmannen att ta tag i. Efter att bland andra Gymgrossisten, Hi-Fi Klubben - som för övrigt fälldes för just sexistisk reklam - och diverse bloggare hamnat i hetluften var det nu dags för Interflora.se att granskas efter en anmälan.

En privatperson hade reagerat på att blomsterbutiken på sin webbplats använde ett klipp med en naken man för att sälja blommor. Den nakne mannen, vars privata delar doldes av en gitarr som han spelade på, överraskades i reklamen av en kvinna och ett äldre par när han stod inoljad och redo för en romantisk kväll. Interfloras budskap var: “Köp en blomma istället”.

Anmälaren kan inte se någon relevant koppling mellan ett blomköp och en naken mansrumpa, och tycker därför att företaget har gjort sig skyldigt till objektifiering av mannen.

Annons
Annons

"Framstår som kärleksfull och självsäker"

Interflora, som för övrigt ska ha nekats att visa filmen på Facebook, tar upp att filmen visades i samband med Alla hjärtans dag och menar att det inte alls är fråga om objektifiering.

- Istället kommuniceras humor och mannen i reklamen framstår som kärleksfull, omtänksam och självsäker. Reklamfilmen anspelar på att visa kärlek och omtänksamhet till sin partner på en högtid med nära anknytning till romantik, skriver e-handlaren i ett yttrande.

Reklamombudsmannen gick till sist på Interfloras linje och konstaterar att även om mannen är naken, så har reklamen ett humoristiskt anslag. Därför frias blomsterföretaget.

- Mot bak­grund av detta finner nämnden inte att nakenheten, eller något annat i framställningen såsom exempel­vis pose, kan anses göra mannen till ett sexuellt blickfång på ett sätt som är kränkande för män i allmänhet, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Annons
Annons
City Gross planerar mindre citybutiker

City Gross planerar mindre citybutiker

"Möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet".

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

Ska representera mindre e-handlare.

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta