Den supernischade satsningen fortsätter för miljardbolaget

Tejphandel är nästa steg.

I förra veckan kunde Ehandel.se avslöja att Boxon tagit sin emballage-handel till Norge via BoxonDirect.no. E-handelssatsningen ska gå bra för företaget och fler länder sägs vara på gång.

Parallellt med sin fullfjädrade e-handel satsar dock Boxon även på nischade sajter. I november förra året kunde Ehandel.se berätta om Ehandelpase.se som säljer, ja du gissade rätt, e-handelspåsar.

Annons

Anledningen till separata sajter sades främst vara drivet av efterfrågan och inte primärt något sökmotortrick eller dylikt. Trycket på e-handelpåsar sades helt enkelt vara stort nog för en egen sajt.

- Att den lanseras på egen domän gör att vi kan vara flexibla och snabbt komma till marknaden. Att den sen har hyfsad chans att synas i sökmotorerna på sikt är ingen nackdel, sade Fredrik Lethin, e-handelschef på Boxon, vid lanseringen.

Nu är det alltså dags igen och denna gång blir det trycktejp som får en egen nätbutik.

- Nästa steg i Boxons satsning med nischade siter är trycktejp.nu, en site där kunderna enkelt och direkt online kan beställa tejp med sitt egna unika tryck. Detta är den andra i raden av tre inplanerade nischade siter, kort efter att ehandelpase.se lanserats, meddelar företaget.

Hur har det gått för påsbutiken?

- Vi är nöjda med starten på Ehandelspase.se. Vi har fått mycket uppmärksamhet för den och det rullar in affärer som förväntat, en lite större andel än vad vi trodde avslutas offline då kunderna ibland har väldigt unika eller skräddarsydda önskemål som är svåra att lösa digitalt, säger Fredrik Lethin, e-handelschef på Boxon.

Tredje sajten till hösten

Nästa nischade sajt kommer först senare i år, meddelar företaget. Innan dess ska man ta de nischade nätbutikerna till Norge och Danmark.

- Nästa steg är att lansera även nisch-sajterna skandinaviskt och sen ta oss an nya marknader. Nästa nischade sajt därefter kommer sannolikt först till hösten, säger Fredrik Lethin.

Annons

Vad den tredje sajten ska sälja för något är än så länge hemligt. Den röda tråden är dock uppenbarligen emballage-produkter med eget tryck.

- Vi har en del att finslipa på där innan vi kan gå ut med den, säger Emilie Olsson, Digital Marketing på Boxon, när vi frågar om den tredje sajten.

Annons