Annons

E-handeln som ökade med 400 procent på två år Simon Forslund

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

2017-01-20 15:00

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

På det Göteborgsbaserade företaget Bra Sommarmöbler var man tidigt ute med att ha en egen e-handel. Från och med 2006 kunde kunderna beställa sina möbler på nätet, om de ville. En del kunder gjorde det, men de fysiska butikerna stod fortfarande för 95 procent av försäljningen.

Bytte plattform

Men för några år sedan hände något. 2014 bestämde sig företaget för att lägga betydligt större fokus på e-handeln. De bytte plattform och rustade upp webbshoppen - och såg genast resultat.

- Samma år ökade vi försäljningen via e-handeln med 100 procent jämfört med året innan. Och året därpå ökade nätförsäljningen med ytterligare 70 procent, säger Simon Forslund, e-handelsansvarig på Bra Sommarmöbler till Ehandel.se.

Halverade fraktavgiften

Under 2016 bestämde sig företaget för att satsa vidare på e-handeln. Man tog till ett radikalt grepp och sänkte fraktavgiften med över 50 procent - från 1000 kronor till 495. En annan förändring var att företaget helt lade om sin marknadsstrategi.

- Vi lägger ganska mycket pengar på marknadsföring, men förra året flyttade vi en stor del av den budgeten från print till digitalt, berättar Simon Forslund.

Bara e-handeln ökade

Resultatet lät inte vänta på sig.

- De två förändringarna gjorde att vi ökade nätförsäljningen förra året med 110 procent. Försäljningen i de fysiska butikerna stod däremot still, konstaterar han.

Lanserar ny kassa

Totalt har företaget sedan de började sätta större fokus på e-handeln 2014 ökat andelen av försäljningen som kommer därifrån från 5 procent till 25 procent. Så kanske är det inte så konstigt att e-handelsfokuset har gett mersmak internt.

Annons
Annons
- Under 2017 lanserar vi en ny kassa i webbutiken. Vi satsar mer på olika fraktalternativ och inför dynamisk frakt som är anpassad efter var du bor.

Förändringen är välbehövlig. Majoriteten av e-handelskunderna bor numera i Stockholm och inte i Göteborg, så Bra Sommarmöbler fraktar alla beställningar tvärs över landet.

Inför flexiblare leveranser

Därmed är man också i stort behov av flexiblare leveranser till kunder som bor långt från Göteborg.

- Vi inför en möjlighet att välja inom vilket tidsspann man vill ha varan levererad. Det blir lite mer som mat.se:s kassa, att man kan välja att få leveransen mellan 17 och 19 en måndag, exempelvis.

Om e-handeln fortsätter öka i den takt den gjort hittills så tror Simon Forslund att företaget på sikt kommer etablera sig fysiskt på fler orter.

Om fem år är vi nog i Stockholm också, säger han.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta