Drive-thru för miljonbelopp ska få ICA:s e-handel att växa

ICA Maxi i Visby sällar sig till gruppen av livsmedelsbutiker som bygger en avhämtningsstation för e-handlade varor.

Matförsäljningen på nätet väntas ta allt större andelar av dagligvaruhandeln de kommande åren, och de flesta livsmedelsaktörer har på senare tid lanserat olika former av e-handelslösaningar för att vara med på tåget. Så även livsmedelsjätten ICA som just nu jobbar på att skapa sig en stark e-handelsposition tvärs över Sverige, vilket företagets e-handelschef nyligen berättade om i en intervju på Ehandel.se.

"Känns som en självklarhet"

Han berättade att e-handelssatsningarna kanske hittills främst har intresserat handlare som håller till i större städer, men nu meddelar ICA Maxi i Visby att affären på Gotland ska miljoninvestera i en e-handelsstation.

Annons

I butiken har man märkt att allt fler väljer att e-handla sin mat för att sedan hämta upp den, och därför satsar nu företaget 2,5 miljoner kronor på att bygga om sin parkeringsplats så att den kan rymma en drive thru-station där kunderna ska kunna hämta upp sina e-handelsbeställningar utan att lämna bilen.

Drive thrun blir Gotlands första i sitt slag och ska invigas vid månadsskiftet februari-mars.

- Vi jobbar hela tiden med att göra det enklare för våra kunder och eftersom försäljningen av livsmedel på nätet ökar så mycket känns det som en självklarhet att erbjuda den här tjänsten, säger Paul Larsson, handlare på ICA Maxi Visby.

Uppemot 200 kassar varje vecka

I dagsläget är det omkring 30 ICA-butiker i Sverige (varav de flesta är ICA Maxi-butiker) som har öppnat någon form av drive thru-station för e-handlade varor.

- Många av våra kunder har uppmärksammat att drive thrun har etablerats kring många andra stormarknader och handelsplatser på fastlandet. Naturligtvis har frågan vuxit även hos oss på Gotland. Dels kommer önskemålet från tillresande till ön men även från gotlänningarna själva.

I dagsläget lämnar Paul Larssons ICA-butik, som förra året omsatte 400 miljoner kronor, ut mellan 140 och 200 färdiga kassar varje måndag.

- Vi ser det viktigt att tillgodose önskemål men även vara med och driva utvecklingen framåt! Ju fler alternativ våra kunder får att handla så skapas det kundnytta. Vi tror att potentialen är stor och att investeringen på cirka 2,5 miljoner går att räkna hem över tid, avslutar Paul Larsson.

Uppdatering: Enligt ICA:s presstjänst är det ett 30-tal ICA-butiker (och inte ett 10-tal som det tidigare stod i artikeln) som har någon form av drive-thru för e-handlade varor. 

Annons

Annons