E-handel i Europa – Returer och fri frakt ökar

"En växande trend".

Modejätten Zalando har länge erbjudit fri frakt och retur, precis som många andra e-handlare. Nyligen gick modeaktören ut med att de ska ta bort fri frakt, och ersätta den med en gräns för kostnadsfri frakt, för att minska många små beställningar. 

LÄS ÄVEN: Zalando slutar med gratis frakt i hela Norden

Annons
Annons

På så sätt kan man ju tänka sig att det kanske kommer minska antalet beställningar och då även returer. Men, som vi redan har spekulerat i vår tidigare artikel, kan utfallet bli tvärt om. Kunder kan börja beställa fler saker för att få fri frakt, och vilket kan leda till ännu fler returer. 

Och redan innan Zalando ens hann införa gränsen för fri frakt hade en nyhetssajt i Schweiz rapporterat om att hälften, alltså 10 miljoner paket, av alla Zalando-beställningar i landet returneras varje år. 

LÄS ÄVEN: 10 miljoner Zalando-returer per år - i ett enda land

Detta är bara ett exempel på en e-handlare i ett land. Men nyhetssajten Ecommerce News rapporterar att antalet returer i hela Europa har ökat med 8 procent i år, jämfört med samma period förra året.

Samtidigt har erbjudandet om fri frakt ökat med 3 procent i Europa. Att flera e-handlare nu börjar med att ta bort möjlighten till fri frak, som exempelvis Zalando eller H&M, verkar alltså inte vara en trend i övriga Europa. 

LÄS ÄVEN: H&M tar bort fri frakt

Enligt företaget DynamicAction som sammanställde rapporten är ökningen av fri frak "en växande trend".

Rapporten som resulterade i dessa siffor analyserade online-transaktioner som genererade cirka 11 miljarder euro från början av 2019 till 15 april.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!