E-handeln lyfte Twilfit – bästa resultatet någonsin

Resultatet ökar för tredje året i rad.

Nyligen berättade vi att underklädeskedjan Twilfit tagit ännu ett steg i omnikanalsutvecklingen och omfamnat jätteskärmar. Nu visar det sig att e-handelsfokuset gett resultat.

- Omsättningen 2016 blev 376 MSEK (343) med ett rörelseresultat på 10,7 MSEK (7,1), skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Bättre e-handel gav ökad onlineförsäljning

Samtidigt konstaterar företaget att man under 2016 haft ett stort fokus på att utveckla e-handelskonceptet.

Förutom att omdaningen av butikerna påbörjades, alltså även inklusive jätteskärmarna, så hann Twilfit under 2016 även med att uppgradera e-handeln, vilket ledde till ökad försäljning på nätet.

Bästa resultatet någonsin

Sammanlagt har det hela lett till att företaget under 2016 kunde redovisa sitt bästa resultat någonsin sedan företaget 1922, alltså för nästan hundra år sedan.

- Vårt uppdaterade sortiment och uttryck har gjort att nya kunder hittat till oss, både via e-handel och butik. Trots ett tufft år för detaljhandeln i stort, redovisar vi vårt bästa resultat någonsin. Vi växer och ökar vinsten för tredje året i rad. Utvecklingen fortsätter under 2017 med stort fokus på e-handeln, ett nytt, starkt ledningsteam och implementering av vårt nya affärssystem för att optimera kundupplevelsen i alla kanaler, säger Kajsa Claesson, VD på Twilfit. 

3,6 miljoner bättre resultat

Totalt förbättrades resultatet med 3,6 miljoner kronor före skatt jämfört med 2015 och nu satsar företaget på fortsatt digitalisering under 2017. Det innebär framförallt att jätteskärmarna ska spridas ytterligare i kedjans över 50 fysiska butiker.

- Satsningen, som är en del av bolagets utveckling med att få in digitaliseringen i butikerna, har fungerat bra och växlas upp under året, konstaterar företaget.

Annons