Annons

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset? E-handeln tar över?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

2018-02-20 15:00

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Efter att ha tillfrågat ett antal konsumenter och företag kunde PostNord i morse meddela att svensk e-handel nu omsätter 67 miljarder kronor, vilket uppges vara en ökning på cirka 16 procent från 2016 års siffra. 

LÄS ÄVEN: E-handeln står för 9 procent av detaljhandeln

I snitt upp 21 procent

Enligt Ehandel.se Analytics, där omkring 300 e-handlare delar med sig av sin data, kom ökningen för helåret sett i intäkter dock upp i hela 21 procent - vilket vi i samband med årsskiftet berättade om i vårt Analysbrev

Men 21 procent är förstås ett snitt av alla butiker, där vissa har lyckats bättre än andra. När vi tar en titt på de sex största kategorierna i Ehandel.se Analytics, står det klart att svenskarna gärna e-handlade hemelektronik, skönhetsprodukter och mode under året som gick. 

Annons
Annons

Skönhet ökade mest

Skönhetsprodukterna blev den riktiga vinnaren, med en intäktsökning på 33 procent under 2017. Strax därefter kom Hemelektronik samt Kläder & Mode, med ökningar på 32 respektive 30 procent.   

- E-handelns ökning är märkbar i alla branscher, men inom vissa segment är ökningen extra tydlig. Fysiska aktörer som är verksamma inom till exempel mode och hemelektronik lär ha fått det extra tufft under det senaste året, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Svagare intresse för inredning

I andra änden av skalan hittar vi Sport & Fritid, som placerade sig på snittökningen 21 procent. "Sämre" gick det för Accessoarer och Hus & Hem, som fick nöja sig med ökningar på 20 respektive 19 procent. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta