Annons

E-handeln tar över: Lampor på nätet för 30 miljoner Kim Borg, marknadschef på Lampan

E-handeln tar över: Lampor på nätet för 30 miljoner

2017-07-11 11:22

Lampan.se ökade sin e-handel med 15 procent medan butiksförsäljningen backade.

Sedan den lanserades 2011 har Lampans e-handel tagit flera viktiga kliv framåt. Under de första åren ökade omsättningen med en bra bit över hundra procent varje år och i början av 2016 fick företaget ta emot priset Årets ljusa butik för arbetet med sin försäljning på nätet.

I vintras stod det klart att priset och det hårda arbetet hade gett Lampan 2 000 fler order under årets första kvartal och särskilt bra ska det ha gått i Danmark och Norge. Stärkta av framgångarna inledde bolaget för någon månad sedan en egen belysningsskola.

Nära 80 procent e-handel

Nu meddelar Lampan att året som gick blev ytterligare ett tillväxtår för företaget, med en ökning i e-handeln på 15 procent. Det innebär att bolagets e-handel - på alla marknader - totalt kom upp i intäkter på 29,8 miljoner kronor.

Samtidigt nådde företaget som helhet, inklusive försäljningen i de fysiska butikerna, en omsättning på 38,5 miljoner. E-handeln står alltså för den absoluta merparten av bolagets försäljning.

- Butiksförsäljningen står för en liten del, och i takt med att e-handeln fortsätter att växa förväntar vi oss att den delen kommer att bli allt mindre framöver, säger marknadschefen Kim Borg till Ehandel.se.

Omsättningsmålet för Lampans räkenskapsår som tog slut nu i juni var egentligen satt till 40 miljoner, så företaget föll alltså precis på mållinjen.

Annons
Annons
- Trots detta ser man att tillväxten är mycket god och det finns många möjligheter att bygga tillväxt i företaget, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Målet: 104 miljoner inom fem år

Enligt Lampan krävs fortsatt tillväxt i Sveriges grannländer om bolaget ska nå sitt långsiktiga mål på 104 miljoner inom fem års tid. Företaget har redan sett en kraftig ökning i Norge, och nu ska satsningar på bolagets logistik och e-handelsplattform ge bolaget fortsatt utdelning.

Målet på 104 miljoner inom fem år - som gäller för företaget som helhet - innebär att bolagets försäljning måste öka med 20-25 procent om året.

- Att nå en omsättning på 104 miljoner inom fem år ska vi klara utan problem. Men om vi ska klara målet måste vi kunna hantera snabba och effektiva leveranser till kunderna. Med rätt systemförändringar kommer vi kunna hålla nere våra omkostnader och behålla en mycket bra lönsamhet, säger Kim Borg i en kommentar.

Under januari-mars, som för Lampans del alltså motsvarar årets tredje kvartal, ökade företagets e-handelsförsäljning med drygt 22 procent.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta