Annons

E-handelsjätten ökar massivt offline - ansluter 600 butiker i år Carsten Keller, VP Direct to Consumer hos Zalando

E-handelsjätten ökar massivt offline - ansluter 600 butiker i år

2018-11-01 14:13

Tar sin omnisatsning utanför hemlandet.

För ett par år sedan inledde Zalando en satsning på att ansluta fysiska butiker till företagets plattform. Tanken var att butiksägaren skulle få en ny säljkanal samtidigt som kunden skulle kunna få bättre service.

LÄS ÄVEN: Lokala butiker ska fixa Zalando-leveransen på 30 minuter

"Ett stort antal partners" på gång

Från sina första stapplande steg i den tyska huvudstaden, har nu Zalandos offlinestrategi vuxit rejält. Nu meddelar e-handlaren att 600 fysiska butiker kommer att vara anslutna till systemet i slutet av året.

- Vi kommer att rulla ut modellen till ett stort antal partners under de kommande månaderna, säger Carsten Keller, VP för Zalandos B2C-verksamhet.

Zalando tar lokala butiksägare till hjälp

Annons
Annons

Under 2019 kommer Connected Retail, som Zalando kallar den här delen av sin plattformsstrategi, dessutom att för första gången bli aktuell utanför Tyskland. Zalando lyfter fram Nederländerna som nästa stora marknad för konceptet.

Bäddar för snabbare leverans

Hittills har Connected Retail i första hand varit ett sätt för Zalando att knyta ihop sig med olika aktörer inom modebranschen, men på sikt är tanken att nätet av butiker i städer ska bidra till att kunderna kan få sina leveranser snabbare än om varorna behöver skickas från ett lager.

- Om vi tittar tio år framåt i tiden kommer varumärken och återförsäljare att tänka mindre och mindre på kanaler och enheter, och mer på kunderna och deras vanor, behov och livsstilar, säger Carsten Keller.

Han menar att det här sättet att tänka är mer etablerat i hemelektronikbranschen, och då framför allt i Kina.

- Plattformar som Alibaba och JD.com har i stor utsträckning suddat ut gränserna mellan online och offline.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta