Annons

E-handelsjätten ökar massivt offline - ansluter 600 butiker i år Carsten Keller, VP Direct to Consumer hos Zalando

E-handelsjätten ökar massivt offline - ansluter 600 butiker i år

2018-11-01 14:13

Tar sin omnisatsning utanför hemlandet.

För ett par år sedan inledde Zalando en satsning på att ansluta fysiska butiker till företagets plattform. Tanken var att butiksägaren skulle få en ny säljkanal samtidigt som kunden skulle kunna få bättre service.

LÄS ÄVEN: Lokala butiker ska fixa Zalando-leveransen på 30 minuter

"Ett stort antal partners" på gång

Från sina första stapplande steg i den tyska huvudstaden, har nu Zalandos offlinestrategi vuxit rejält. Nu meddelar e-handlaren att 600 fysiska butiker kommer att vara anslutna till systemet i slutet av året.

- Vi kommer att rulla ut modellen till ett stort antal partners under de kommande månaderna, säger Carsten Keller, VP för Zalandos B2C-verksamhet.

Zalando tar lokala butiksägare till hjälp

Annons
Annons

Under 2019 kommer Connected Retail, som Zalando kallar den här delen av sin plattformsstrategi, dessutom att för första gången bli aktuell utanför Tyskland. Zalando lyfter fram Nederländerna som nästa stora marknad för konceptet.

Bäddar för snabbare leverans

Hittills har Connected Retail i första hand varit ett sätt för Zalando att knyta ihop sig med olika aktörer inom modebranschen, men på sikt är tanken att nätet av butiker i städer ska bidra till att kunderna kan få sina leveranser snabbare än om varorna behöver skickas från ett lager.

- Om vi tittar tio år framåt i tiden kommer varumärken och återförsäljare att tänka mindre och mindre på kanaler och enheter, och mer på kunderna och deras vanor, behov och livsstilar, säger Carsten Keller.

Han menar att det här sättet att tänka är mer etablerat i hemelektronikbranschen, och då framför allt i Kina.

- Plattformar som Alibaba och JD.com har i stor utsträckning suddat ut gränserna mellan online och offline.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Ligger högt och fortsätter att stiga".

Annons
Annons
Amazon-antiklimax i Stockholm:

Amazon-antiklimax i Stockholm: "Hoppas ni inte lämnar rummet"

Pressträffen hos Amazon Web Services handlade om... Amazon Web Services.

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - <nobr>e-handeln</nobr> växer mest

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - e-handeln växer mest

Räknar med över 12 miljoner besök under julhandeln.

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

Har nu e-handel i över 200 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svärdson om Amazon-hajpen:

Svärdson om Amazon-hajpen: "Skulle ha avslöjats redan"

Pressträff i Stockholm i dag.

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Annons
Annons
Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta