Annons

E-handelsjätten ökar massivt offline - ansluter 600 butiker i år Carsten Keller, VP Direct to Consumer hos Zalando

E-handelsjätten ökar massivt offline - ansluter 600 butiker i år

2018-11-01 14:13

Tar sin omnisatsning utanför hemlandet.

För ett par år sedan inledde Zalando en satsning på att ansluta fysiska butiker till företagets plattform. Tanken var att butiksägaren skulle få en ny säljkanal samtidigt som kunden skulle kunna få bättre service.

LÄS ÄVEN: Lokala butiker ska fixa Zalando-leveransen på 30 minuter

"Ett stort antal partners" på gång

Från sina första stapplande steg i den tyska huvudstaden, har nu Zalandos offlinestrategi vuxit rejält. Nu meddelar e-handlaren att 600 fysiska butiker kommer att vara anslutna till systemet i slutet av året.

- Vi kommer att rulla ut modellen till ett stort antal partners under de kommande månaderna, säger Carsten Keller, VP för Zalandos B2C-verksamhet.

Zalando tar lokala butiksägare till hjälp

Annons
Annons

Under 2019 kommer Connected Retail, som Zalando kallar den här delen av sin plattformsstrategi, dessutom att för första gången bli aktuell utanför Tyskland. Zalando lyfter fram Nederländerna som nästa stora marknad för konceptet.

Bäddar för snabbare leverans

Hittills har Connected Retail i första hand varit ett sätt för Zalando att knyta ihop sig med olika aktörer inom modebranschen, men på sikt är tanken att nätet av butiker i städer ska bidra till att kunderna kan få sina leveranser snabbare än om varorna behöver skickas från ett lager.

- Om vi tittar tio år framåt i tiden kommer varumärken och återförsäljare att tänka mindre och mindre på kanaler och enheter, och mer på kunderna och deras vanor, behov och livsstilar, säger Carsten Keller.

Han menar att det här sättet att tänka är mer etablerat i hemelektronikbranschen, och då framför allt i Kina.

- Plattformar som Alibaba och JD.com har i stor utsträckning suddat ut gränserna mellan online och offline.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons
Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta