E-handelssuccén räckte inte – backar med över en miljon

Fysiska butiker kostar.

Vi på Ehandel.se har vid ett flertal tillfällen berättat om TH Pettersson - familjeföretaget som efter 93 år i motorbranschen bestämde sig för att börja med e-handel. Och framgångarna lät inte vänta på sig. Redan efter ett par månader kunde företaget rapportera e-handelsförsäljning för flera miljoner och kunde dessutom glatt konstatera att försäljningen på nätet hjälpte TH Pettersson att nå ut till nya målgrupper.

LÄS ÄVEN: TH Pettersson nära 4 miljoner efter ett års e-handel

Annons

"Ingen munter läsning"

Men e-handeln står fortfarande bara för en liten del av TH Petterssons omsättning, och när det senaste bokslutet var färdigt stod det klart att den ännu inte klarar att lyfta hela företaget. Under sitt senaste verksamhetsår, som tog slut den sista april 2017, omsatte TH Pettersson 56 miljoner kronor, vilket är en ökning med cirka två miljoner jämfört med året innan. 

Samtidigt har resultatet (efter finansnetto) backat från plus 458 000 till minus 858 000 kronor.

- Ja, bokslutet är ingen munter läsning, den fysiska handeln minskar och kostnaderna har inte balanserats ännu. Företaget har fortfarande fysiska butiker med verkstäder, och där har vi kostnader, skriver Johan Dalbro, marknads- och försäljningschef på TH Pettersson, i ett mejl till Ehandel.se.

Hårdare konkurrens om uppdragen

Han berättar att det anrika Göteborgsföretaget i många år har levt på att vinna upphandlingar, där det nu har blivit svårare att konkurrera om uppdragen.

- Jag försöker driva på och bygga en egen kundbas så att upphandlingarna blir mer som grädde på moset. Vi fokuserar på både företag, återförsäljare och slutkunder och har fyllt på med nya fräscha varumärken.

LÄS ÄVEN: Börjar med e-handel efter 93 år i bilbranschen

Under det kommande året planerar TH Pettersson, som ser fortsatt starka framgångar för sin e-handel, att byta plattform för både B2B och B2C. Det är något man hoppas ska leda till ökad försäljning.

- Vi satsar mer pengar för att komma ikapp verkligheten där även affärssystem och andra investeringar krävs. Vi har alltid varit starka på hemmaplan och under 2017 nådde vi 17 länder, avslutar Johan Dalbro.

Annons

Annons