TH Pettersson nära 4 miljoner efter ett års e-handel

Familjeföretagets e-handel firar födelsedagen med att inviga en ny plattform.

Sedan TH Petterssons e-handel lanserades i april förra året, har bolaget gått från klarhet till klarhet. Nätförsäljningen tog fart så gott som omedelbart och nådde efter två månader sin första miljon. När företagets e-handel nu närmar sig ett-årsdagen har omsättningen på nätet nått 3,8 miljoner kronor. 

- Ja, jag är mer än nöjd. Och då har vi inte fått igång B2B-shopen än, säger Johan Dalbro, försäljningschef på TH Pettersson.

Annons

Hög snittorder

Samtidigt stod företagets fysiska butiker för 54 miljoner kronor i omsättning. Men även om e-handeln fortfarande är en liten del av verksamheten, har TH Pettersson märkt att den hjälper företaget att nå ut till en ny kundgrupp.

- Det roligaste är att tidigare hade vi enbart en äldre kundkrets på 45 plus och vi saknade de köpstarka och yngre kunderna. I butiken har vi nu personer i åldern 16-35 som tittar, klämmer och känner och spenderar sina pengar på ett helt nytt sätt, säger Johan Dalbro. 

Och kunderna som hittar till TH Petterssons e-handel är inte bara pigga på att även besöka företagets butik. De är enligt Johan Dalbro också bra på att återkomma och på att handla för relativt stora summor. I dag är ett snittköp hos företaget på 6219 kronor.

Johan Dalbro tror att TH Petterssons framgångar bland annat beror på att företagets långa historia. När e-handeln lanserades förra året var det i samband med företagets 93-årsdag. Häromdagen lyckades företaget, som har en hel del kunder från utlandet, till exempel leverera fälgar till en gammal Volvo i Nederländerna.

Fokuserar på omnikanal

TH Pettersson har sammanlagt 270 leverantörer och arbetar enligt Johan Dalbro med både ett grundsortiment och med att leta upp bildelar på beställning.

- Man kan säga att vi fungerar som en konsult till kunden. Eftersom vi har så pass lång erfarenhet vet vi vad vi ska kolla efter.

TH Pettersson håller för närvarande på att byta plattform eftersom den gamla med tiden har blivit för liten. På den nya plattformen ska det finnas utrymme för företagets B2B-verksamhet och ett stort antal artiklar samtidigt som det även ska finnas möjlighet att till exempel boka tid för verkstadsbesök online.

- Vi arbetar med omnikanal och våra kunder uppskattar stort att vi både har fysiska butiker och finns på nätet. Nu satsar vi vidare, avslutar Johan Dalbro. 

Annons

Annons