E-handelstjänsten Virtusize vänder till lönsamhet

Detaljorienterade japaner kan rädda bolaget som var nära konkurs.

I augusti förra året så fick storlekstjänsten Virtusize in nytt kapital samtidigt som det rapporterades om svårigheter för bolaget. Storlekstjänsten hade länge gått med förlust och även förlorat vissa nyckelkunder. Förra året såg inte mycket bättre ut då företaget omsatte strax över 5 miljoner kronor med en förlust på över 3 miljoner.

I dag rapporterar dock Di Digital att vindarna har vänt.

Annons

- I juni i år gick vi plus för första gången någonsin. Det känns otroligt skönt, säger företagets VD Gustaf Tunhammar, till Di Digital.

Det går bra i Japan

Bakom vändningen finner vi bland annat den japanska e-handelsmarknaden. Tydligen älskar japanerna Virtusize och bolaget rapporterar att man dubblat omsättningen flera år i rad i landet.

Utöver att japanerna är mer detaljorienterade och gillar storlekstjänster som Virtusize, så ska även en annan sak spela in i ekvationen. Nämligen det faktum att Japan och andra länder i Asien ofta använder plaggmått för att kommunicera storlekarna på kläder. Alltså inte kroppsmått som i till exempel Sverige.

"Mer komplicerat och kostsamt"

Detta ska underlätta för Virtusize vars kunder i Japan ofta inte behöver mäta kläderna innan de kan dra igång tjänsten.

- Det gör integrationen av Virtusize väldigt enkel. All data som vi behöver finns redan på plats. I västvärlden är det fortfarande rätt ovanligt med plaggmått vilket gör det mer komplicerat och kostsamt för en e-handlare att integrera våra lösningar eftersom de ofta behöver mäta upp plaggen, säger Gustaf Tunhammar.

Annons