Annons

E-handlare går offline när det börjar bli trångt på nätet Warby Parker Warby Parkers butik i Santana Row, Kalifornien

E-handlare går offline när det börjar bli trångt på nätet

2016-02-01 10:08

Allt fler e-handlare väljer att öppna fysiska butiker, både för att öka sin försäljning och för att driva trafik till nätbutiken.

Det är idag få fysiska butiker, åtminstone av de större kedjorna, som inte har någon form av e-handel. Samtidigt har allt fler e-handlare, av alla storlekar, börjat snegla på att öppna en fysisk butik. Det trots att det finns en hel del som är skeptiska till konceptet lönsam omnikanal.

Glasögontillverkaren Warby Parker och klädmärkena Bonobos samt Blank Label är några exempel på renodlade e-handlare som på senare år satt sina avtryck i den fysiska världen, och man är långt ifrån ensamma.

Amazon, e-handlaren med stort E, tog i slutet av förra året och öppnade sin första fysiska butik. En bokaffär i hemstaden Seattle. Enligt The Guardian har ett 20-tal kända amerikanska e-handlare under de senaste åren lanserat en fysiska närvaro för att bättre kunna marknadsföra sina varor, skapa bättre kundrelationer, och så klart öka sin online-trafik och försäljning.

– Det är väldigt svårt att lansera ett varumärke idag som är online-only. Det är ett otroligt svårt och det är trångt i e-handelsvärlden, säger Sucharita Mulpuru, retailanalytiker på Forrester Research till The Guardian.

Ett bra sätt att synas och driva trafik

Hon konstaterar också att det finns mer än 800 000 nätbutiker som alla försöker locka till sig kunder genom Google. Något som gör det svårt att synas, och dyrt. Att köpa sökord som Amazon och andra stora traditionella återförsäljare i den riktiga världen också är intresserade av för att hamna på Googles förstasida kostar en slant.

Som ett exempel nämns Macy's och Nordström som enligt uppskattningar spenderade 6,4 respektive 4 miljoner dollar för de 1 000 mest populära klädrelaterade sökorden på Google bara under det första kvartalet 2015 .

Men genom att öppna fysiska butiker hoppas e-handlare kunna öka medvetenheten och locka kunder i en värld där alternativen inte är oändliga eller till stor del påverkas av allsmäktiga Google. Och tittar man på ovan nämnda varumärken som säljer produkter med en lite annorlunda och personlig touch, så finns det fördelar med att låta kunderna se dem i verkligheten.

Annons
Annons
– Den stora fördelen med flaggskeppsbutiker är att det är fantastisk marknadsföring. Inte nog med att butikerna tenderar att vara ekonomiskt framgångsrika på egen hand, de genererar även en enorm mängd trafik till nätbutiken, säger Jason Goldberg, senior vice-president of commerce and content på Razorfish.

Beställer online i butiken

Många av e-handlarna har också valt lite annorlunda butiksmodeller, och det är troligtvis det som gjort dem så populära. Warby Parker, som började sälja designerbågar, på nätet under 2010 öppna sin första flaggskeppsbutik tre år senare och har idag ett 20-tal över hela USA.

I år planerar man för ytterligare 20 och enligt bolagets medgrundare och VD, Dave Gilboa, är de butiker som varit öppna i mer än två år redan lönsamma.

– Vi ser också en haloeffekt där butikerna genererar en medvetenheten för vårt varumärke och driver mycket trafik till vår hemsida och ökar vår onlineförsäljning, säger Dave Gilboa.

Men medan man kan knalla ut ur en Warby Parker-butik med ett par glajjor på näsan så har Bonobos, som idag har ett 20-tal butiker, valt en annan modell. De använder sig av så kallade guideshops där en guide hjälper kunden att välja ut rätt outfit.

När allt är klart lägger guiden sedan en beställning online och kläderna skickas sedan dit kunden önskar. Konceptet bygger enligt Bonobos på att män vill handla i butik men inte gå runt med en massa kassar på stan.

Men det innebär också att Bonobos kan skära ner på butiksyta och priser då man bara har exakt så mycket kläder på plats så att kunden kan prova alla olika storlekar och färger. Och man verkar inte vara helt fel ute då snittordern offline är dubbelt så stor som på nätet, det samtidigt som en stor andel av kunderna offline är helt nya kunder.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kunderna är lediga men finns på mobilen

Autosvar: Kunderna är lediga men finns på mobilen

Just nu når du kunderna via mobiltelefonen.

Annons
Annons
Nätmaten kan kompensera butiksdöden i glesbygden

Nätmaten kan kompensera butiksdöden i glesbygden

E-handeln med livsmedel växer kraftigt men än så länge är det främst boende i storstäderna som kan ta del av utvecklingen.

Marknadsplatserna tar mark och framtidsrustar

Krönika: Marknadsplatserna tar mark och framtidsrustar

Inköpsexperten Martin Granberg om marknadsplatsernas senaste framsteg och CDON:s skifte.

Brexit -

Brexit - "Negativt för hela Europas e-handelssektor"

Branschorganisationen Ecommerce Europe befarar att Brexit kommer att få negativa konsekvenser för e-handeln både i Storbritannien och i resten av EU.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bring och PostNord får skarp kritik av PTS i ny rapport

Bring och PostNord får skarp kritik av PTS i ny rapport

Enligt Post- och telestyrelsen har kvaliteten på postutdelningen i Sverige varit markant sämre än tidigare under det senaste året.

Elgiganten höjer tempot efter nytt rekordår

Elgiganten höjer tempot efter nytt rekordår

Hemelektronikjätten omsatte nästan 10 miljarder kronor det senaste året och nu forsätter satsningarna, både på och utanför nätet.

78 procent vill få bättre omnikanalsupplevelser

Rapport: 78 procent vill få bättre omnikanalsupplevelser

En ny undersökning visar att många upplever att de får bättre service i e-handeln än i fysiska butiker.

Annons
Annons
Matsmart breddar sortimentet - böcker i senaste utskicket

Matsmart breddar sortimentet - böcker i senaste utskicket

Matsmart har tidigare spontanbreddat matutbudet med apoteksvaror och djurtillbehör - nu har turen kommit till böcker.

JS Energi kliver in i Danmark och miljonsatsar i eget lager

JS Energi kliver in i Danmark och miljonsatsar i eget lager

E-handlaren, som säljer reservdelar till värmesystem, kompletterar dropshipping med ett eget lager och lanserar dansk sajt.

Klarnagrundare dementerar utförsäljning - startar stiftelse

Klarnagrundare dementerar utförsäljning - startar stiftelse

Niklas Adalberth ska stanna kvar i Klarnas styrelse och samtidigt bygga upp en stiftelse som ska ta sig an "samhällets utmaningar".

Dörren öppnad till IKEA:s första <nobr>e-handelsbutik</nobr>

Dörren öppnad till IKEA:s första e-handelsbutik

En ny sorts IKEA-butik i Stockholm ska bland annat tjäna som upphämtningsställe för e-handlade IKEA-varor.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem