Annons

E-handlare går offline när det börjar bli trångt på nätet Warby Parker Warby Parkers butik i Santana Row, Kalifornien

E-handlare går offline när det börjar bli trångt på nätet

2016-02-01 10:08

Allt fler e-handlare väljer att öppna fysiska butiker, både för att öka sin försäljning och för att driva trafik till nätbutiken.

Det är idag få fysiska butiker, åtminstone av de större kedjorna, som inte har någon form av e-handel. Samtidigt har allt fler e-handlare, av alla storlekar, börjat snegla på att öppna en fysisk butik. Det trots att det finns en hel del som är skeptiska till konceptet lönsam omnikanal.

Glasögontillverkaren Warby Parker och klädmärkena Bonobos samt Blank Label är några exempel på renodlade e-handlare som på senare år satt sina avtryck i den fysiska världen, och man är långt ifrån ensamma.

Amazon, e-handlaren med stort E, tog i slutet av förra året och öppnade sin första fysiska butik. En bokaffär i hemstaden Seattle. Enligt The Guardian har ett 20-tal kända amerikanska e-handlare under de senaste åren lanserat en fysiska närvaro för att bättre kunna marknadsföra sina varor, skapa bättre kundrelationer, och så klart öka sin online-trafik och försäljning.

– Det är väldigt svårt att lansera ett varumärke idag som är online-only. Det är ett otroligt svårt och det är trångt i e-handelsvärlden, säger Sucharita Mulpuru, retailanalytiker på Forrester Research till The Guardian.

Ett bra sätt att synas och driva trafik

Hon konstaterar också att det finns mer än 800 000 nätbutiker som alla försöker locka till sig kunder genom Google. Något som gör det svårt att synas, och dyrt. Att köpa sökord som Amazon och andra stora traditionella återförsäljare i den riktiga världen också är intresserade av för att hamna på Googles förstasida kostar en slant.

Som ett exempel nämns Macy's och Nordström som enligt uppskattningar spenderade 6,4 respektive 4 miljoner dollar för de 1 000 mest populära klädrelaterade sökorden på Google bara under det första kvartalet 2015 .

Men genom att öppna fysiska butiker hoppas e-handlare kunna öka medvetenheten och locka kunder i en värld där alternativen inte är oändliga eller till stor del påverkas av allsmäktiga Google. Och tittar man på ovan nämnda varumärken som säljer produkter med en lite annorlunda och personlig touch, så finns det fördelar med att låta kunderna se dem i verkligheten.

Annons
Annons
– Den stora fördelen med flaggskeppsbutiker är att det är fantastisk marknadsföring. Inte nog med att butikerna tenderar att vara ekonomiskt framgångsrika på egen hand, de genererar även en enorm mängd trafik till nätbutiken, säger Jason Goldberg, senior vice-president of commerce and content på Razorfish.

Beställer online i butiken

Många av e-handlarna har också valt lite annorlunda butiksmodeller, och det är troligtvis det som gjort dem så populära. Warby Parker, som började sälja designerbågar, på nätet under 2010 öppna sin första flaggskeppsbutik tre år senare och har idag ett 20-tal över hela USA.

I år planerar man för ytterligare 20 och enligt bolagets medgrundare och VD, Dave Gilboa, är de butiker som varit öppna i mer än två år redan lönsamma.

– Vi ser också en haloeffekt där butikerna genererar en medvetenheten för vårt varumärke och driver mycket trafik till vår hemsida och ökar vår onlineförsäljning, säger Dave Gilboa.

Men medan man kan knalla ut ur en Warby Parker-butik med ett par glajjor på näsan så har Bonobos, som idag har ett 20-tal butiker, valt en annan modell. De använder sig av så kallade guideshops där en guide hjälper kunden att välja ut rätt outfit.

När allt är klart lägger guiden sedan en beställning online och kläderna skickas sedan dit kunden önskar. Konceptet bygger enligt Bonobos på att män vill handla i butik men inte gå runt med en massa kassar på stan.

Men det innebär också att Bonobos kan skära ner på butiksyta och priser då man bara har exakt så mycket kläder på plats så att kunden kan prova alla olika storlekar och färger. Och man verkar inte vara helt fel ute då snittordern offline är dubbelt så stor som på nätet, det samtidigt som en stor andel av kunderna offline är helt nya kunder.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Räckesbutiken har uppdaterat sin sajt med ett 3D-vertyg för att göra det enklare för kunden att beställa.

Annons
Annons
Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

I dag: 120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

Chiquelle testar att chatta med kunderna som ett steg i att ge kunderna snabbare service.

Ge dålig service fingret med ny klagomålstjänst

Slarviga företagare får se upp - den nya tjänsten Uckyou.com visar öppet hur du hanterar synpunkterna från dina kunder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Gästerna på ett Clarion-hotell i Stockholm kan nu beställa taxi och sätta igång musik med hjälp av Amazons digitala assistent Alexa.

Annons
Annons

Starweb och Hogia lanserar ny plattform för omnikanal

E-handelsleverantören utökar sitt omnikanalerbjudande med en lösning för större handlare och butikskedjor.

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Inför årets jul lanserar e-handlaren Skincity en julkalender som ska säljas i begränsad upplaga.

Henrik Sellberg blir chef för Avensia i Lund

Lämnar Capgemini för jobbet som utvecklingschef hos Avensia.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem