Annons

E-handlaren KidsBrandStore storsatsar på fysiska butiker Täby Centrum får KidsBrandStores första butik

E-handlaren KidsBrandStore storsatsar på fysiska butiker

2016-05-26 11:35

KidsBrandStore planerar att etablera 8-10 butiker i flera nordiska länder. Först ut för butiksöppningar är Täby och Göteborg.

Den snabbväxande e-handeln KidsBrandStore, som relativt nyligen tog in 21 miljoner i riskkapital, planerar att satsa stort på fysiska butiksetableringar. Först ut är en butik som öppnar den 1 september på Täby Centrum och nästa etablering blir på Kungsmässan i Göteborg där butiken slår upp portarna den 1 mars 2017.

- Det är en form av marknadsföring och sen blir det en extra trygghet för kunderna att ha en fysisk butik att gå till. Men vi är fortfarande e-handlare i grunden, säger Peter Markstedt, grundare av KidsBrandStore.

Stärker närvaro i starka kommuner

De två butikerna ska utgöra startskottet på en etablering av totalt 8-10 planerade butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. KidsBrandStores butiker ska bli så kallade omnikanalbutiker där kunderna utöver att handla det som finns i butikerna också ska kunna beställa från företagets e-handel för hemleverans eller leverans till butiken. På så sätt får de tillgång till betydligt fler märken, färger och storlekar än vad som finns på platsen, berättar Peter Markstedt. Han uppskattar att butikerna kommer att ha runt 17 varumärken, medan det i e-handeln kommer att finnas ytterligare 50-60.

- Så det ger oss en helt annan möjlighet att sälja mer, förklarar han.

Peter Markstedt menar att det finns ett “jättehål” vad gäller ungdomsbutiker på den svenska klädmarknaden, som i dag domineras av ett fåtal stora kedjor. Han ser därför stora möjligheter för KidsBrandStore att göra bra ifrån sig även i den fysiska världen.

Hur har ni bestämt var butikerna ska ligga?

- Vi vill finnas på de absolut bästa ställena så vi har inte tittat på var det är ledigt eller var det är billigast. Vi är starka i Stockholm och Göteborg och i en del andra kommuner med hög inkomst så det är i första hand där vi vill etablera butiker.

"Bäst att finnas i köpcentrum"

Att butiksöppningarna ännu ligger ganska långt fram i tiden förklarar KidsBrandStores ägare med att det tar tid att komma in på köpcentrum och att man måste beställa in kläder flera månader innan de ska finnas på plats i butiken. Och att öppna halvtomma butiker är förstås inte aktuellt.

Annons
Annons

Men ni riktar alltså särskilt in er på köpcentrum? Varför det?

- Ja, vi anser att det är bäst att finnas i köpcentrum. Vår målgrupp är barn och unga i åldern 8-16 år och vi vill att det ska vara enkelt och smidigt för barnfamiljer att ta sig till butiken. Det ska vara lika bekvämt som att handla på nätet. Det är ett bra trafikflöde på köpcentrum också.

När de två premiärbutikerna har slagit upp portarna är det enligt Peter Markstedt Norge som står på tur.

Var hamnar nästa svenska butik?

- Beroende på hur det här fortlöper så kommer vi nog att öppna en butik till i Stockholm snarare än i Malmö eller Uppsala. Vi tittar som sagt på var vi är starka och stärker vår närvaro där.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta