Annons

Tailor Store gör ett klipp för miljön med skräddarsytt

Tailor Store gör ett klipp för miljön med skräddarsytt

2016-03-02 14:11

Kläder som sitter som de ska returneras inte lika ofta enligt nätskräddaren.

De flesta modebutiker på nätet brottas med ett och samma problem, returer. Något som inte bara är kostsamt för e-handlarna, utan även för miljön. Utöver det höga antalet returer påpekar Jan Höjman, VD på Tailor Store, att svenskarna varje år slänger åtta kilo textilier per person.

En kombination som påverkar miljön negativt och enligt Tailor Store, som i vår öppnar ett nytt skrädderi på Sri Lanka, är passformen en stor bov i dramat.

– För fler än hälften av svenskarna är det ett återkommande problem att kläderna sitter illa. Samtidigt uppger svenskarna att passformen är a och o. Därför tror vi att dålig passform bidrar till att vi i dag returnerar och slänger kläder i en så hög utsträckning, säger Jan Höjman.

Etablerar sig nu i USA

Höjman konstaterar också att när vi slänger åtta kilo kläder, har det gått åt precis lika många kilo kemikalier och 29 000 liter vatten. Tailor Stores lösning på problemet är föga förvånande skräddarsytt.

Annons
Annons
– Enbart fem procent av våra kunder returnerar sina plagg. Jämför vi med andra e-handlare tycker jag att siffran bevisar att skräddarsydda kläder på Internet inte bara är rätt rent klimatmässigt utan också affärsmässigt, säger Jan Höjman.

Tailor Store ser fortfarande Europa som sin största marknad men i höstas tog man klivet in i Nya Zeeland, Sydafrika och Kanada.

– Det är på de stora marknaderna vi kan göra skillnad snabbt. Därför etablerar vi oss nu i USA och satsar mycket i Storbritannien, Tyskland och Kanada. Framåt ser vi naturligtvis Kina och andra delar av Asien som intressanta marknader, säger Jan Höjman.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta