E-handlaren vars kunder dyker upp ett år innan köpet

Anina har sett till att kunderna kan säga ja sedan 1967.

När vi kommer in hos Anina Brud & Festspecialisten, ser vi den direkt. Statyetten. Företaget, som utöver sin butik i Helsingborg även säljer sina varor via den egna e-handeln, har utsetts till Best Retail Shop i Sverige 2017 på Nordic Bridal Awards som gick av stapeln i Malmö i början av juli.

- Det är en jättefin utmärkelse som vi har fått. Vi är jätteglada och jättetacksamma men utan min personal hade jag inte varit någonting, säger ägaren Agneta Estberger.

Annons

Varför gick priset till just er, tror du?

- Vi är väl en av de som ligger lite grann i framkant på vår utveckling. Jag är till skillnad från många av mina kollegor i branschen inte skräddare utan utbildad handlare, och väldigt djupt engagerad i handel som sådan och detaljhandel i synnerhet.

Statyetten.

Anina Brud & Festspecialisten säljer, precis som namnet antyder, kläder för bröllop och fester, med speciellt fokus på klänningar. Bolaget omsatte förra året drygt 4,2 miljoner kronor och har dessutom ett lönsamt resultat som har blivit allt större de senaste åren. Agneta Estberger uppskattar att ungefär 20 procent av försäljningen sker på nätet.

Hur viktig är e-handeln för er verksamhet?

- Den är viktig. Inte livsviktig, men nästan. Vi kanske inte säljer fullt så mycket som i den fysiska butiken men den är ju vårt skyltfönster utåt i och med att kunden ser vilka priser vi tar och vilken service vi har.

Anina grundades 1967 av Agnetas mamma i Staffanstorp en bit söder om Helsingborg. Agneta och hennes syster flyttade så småningom till Helsingborg och startade där en butik till, varpå familjen under en tid drev båda affärerna. Butiken i Helsingborg gick dock så pass bra att det beslutades att den i Staffanstorp skulle säljas. I 30 år höll Anina Brud- och Festspecialisten sedan till i centrala Helsingborg tills det för drygt sex år sedan blev dags att flytta verksamheten till en större lokal.

Tycke och smak skiljer sig åt - det gäller att ha något för alla.

Annons

E-handelsbutiken startades i liten skala redan innan flytten till den nuvarande lokalen ägde rum. Enligt Agneta Estberger är e-handel och aktiviteter på sociala medier nödvändigt om man ska lyckas hålla sig ajour med både trender och konsumenter.

- Ja, för våra konsumenter är ju som regel inte lika gamla som vi, haha. Inte i min bransch i alla fall. Studenterna kommer in när de är ungefär 18, och så tar de studenten när de är 19 och börjar gifta sig när de är 24 till 35. Så är inte vi mentalt där de är så tappar vi ju dem.

Borde inte brudklänningar annars vara en produkt som är relativt svår att sälja online?

- Både ja och nej. De vi säljer till kanske är kunder som har varit här först och sen tar de ett beslut och klickar in den. Det kan också vara kunder som bor i storstadsregionerna och kanske har provat en klänning som inte har funnits i deras storlek, och så har vi den.

Brudklänningar med vackra ryggar har varit på tapeten ett tag.

En hel del av produkterna går just till kunder som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö, berättar Agneta Estberger.

- De har ju andra prislägen. Mina priser är lägre beroende på att i en storstadsregion kostar det mer med till exempel hyra och löner.

Många av Aninas kunder är ute i vad som får ses som extremt god tid med sina inköp. Just nu har Agneta Estberger till exempel mailkontakt med en kvinna som ska gifta sig i september 2018. När rätt brudklänning väl har valts ut kan den behöva beställas hem i en annan storlek, eller så ska en sömmerska utföra ändringar på den.

Men allt förarbete lönar sig i form av nöjda kunder - Aninas e-handel har en returgrad på fem procent, vilket är lågt för att vara inom klädbranschen.

Är det extra trendigt att gifta sig just nu?

- Över tid så kan vi väl säga att det har inte gått ner. Det har nog väldigt mycket med vår invandring att göra också. För de som kommer till Sverige som nysvenskar, de gifter sig. Och de slår på stort. Man blir ödmjuk mot alla invandrare som kommer till Sverige när man jobbar med det här, för bröllop är ju en av de sista kulturbärarna. Man märker hur lyckliga folk är över att få lov att vara i Sverige.

Marinblått är enligt Agneta ovanligt populärt just nu och den här modellen ska ha varit representerad i kungliga sammanhang både i Sverige och i Norge.

Med en rad kungliga bröllop de senaste åren, och en ansenlig mängd TV-program där bröllop står i centrum - “alla kan väl frasen ‘say yes to the dress’ i dag”, som Agneta uttrycker det - har i alla fall intresset för att ingå äktenskap knappast minskat.

- Man påverkas ju av media, det är klart man gör. Det är ofrånkomligt. Därför är det ju väldigt viktigt att vi håller oss ajour med vad som händer i de olika medierna och vet vilka klänningar som får mest uppmärksamhet bland kändisreportage och sådär.

Många av kunderna hos Anina kommer dit med en klar bild av vad de är ute efter, men för det mesta slutar det med att förslagen som Agneta Estberger och hennes personal lägger fram, är det som får kundens gehör i slutändan.

- Alla bilder ute på nätet är manipulerade, men här sysslar vi med verkligheten. Och alla ser olika ut och passar i olika saker, förklarar hon.

Det verkar ändå som att er fysiska butik är väldigt viktig?

- Jag tror att mötet med kunden ger väldigt mycket. Du kan sitta framför din skärm och titta och bläddra, men det säger ingenting om verkligheten. Och det är så många som har blivit så lurade genom att köpa från till exempel Kina. Det finns inte en bedragare som inte har varit på Internet, så brukar jag säga. För det är ju det enklaste sättet att luras på egentligen, säger Agneta Estberger, och minns en kund som mot sin önskan fick en grön klänning levererad en vecka innan sitt bröllop.

Hon fortsätter:

- Det är ju katastrof. Då kommer de till oss och vi hjälper dem. Men det blir väldigt mycket stress och tårar.

De riktiga "Disney"-klänningarna har fått ett uppsving.

Inom bröllopsplanering är det som sagt god framförhållning som gäller, och många av Aninas klänningar måste beställas från leverantörerna med upp emot ett halvårs varsel. Företagets stora försäljningsperiod sker från januari och april. Från maj till någon gång i augusti eller september levereras sedan klänningarna ut till kunderna.

Vad gör ni i november och december när det är högsäsong i resten av e-handeln?

- Det är vår lågsäsong så då har vi semester, avslutar Agneta Estberger med ett skratt.

Annons