Annons

E-handlarna som Alla hjärtans dag-ökar med upp emot 50% Många e-handlar inför Alla hjärtans dag

E-handlarna som Alla hjärtans dag-ökar med upp emot 50%

2016-02-12 12:18

Med Alla hjärtans dag för dörren har flera e-handlare valt att kampanja lite extra. Ehandel.se har pratat med några av dem.

Att Sveriges e-handlare kunde vänta sig en uppgång i antalet order i samband med Alla hjärtans dag, stod klart redan när vi i början av månaden presenterade ett analysbrev på området. Enligt nya siffror från Svensk Handel uppmärksammar ungefär hälften av svenskarna Alla hjärtans dag, och en stor del av de som engagerar sig satsar också på att ge bort en gåva eller två.Med det i bakhuvudet är det inte så konstigt att många e-handlare väljer att satsa lite extra på dagen.

Ständigt aktuella CoolStuff satsar alltid på mors och fars dag, alla hjärtans dag och andra högtider under året.

- Då lyfter vi fram det sortimentet som vi tycker passar den högtiden extra mycket. Skapar extra nyhetsbrev och försöker skapa en buzz, förklarar Patrik Weiland, kundtjänstansvarig på CoolStuff.

"Många barn i november"

Enligt Patrik Weiland överträffas Alla hjärtans dag endast av julen (där även Black Friday räknas in) när det gäller företagets försäljning.

- Det kommer bli många barn i mitten av november! Alla hjärtans dag-försäljningen har ökat med 30-35 procent jämfört med förgående år, säger han glatt.

Även hos Presenteriet har försäljningen gått starkt framåt de senaste veckorna. Företagets kampanjer inför dagen har hittills resulterat i en försäljningsökning på ungefär 40 procent jämfört med förra året.

- Alla hjärtans dag-försäljningen är viktig för oss som säljer presenter. Vi har bra tryck på försäljningen normalt under dagen så vi brukar köra extra kampanjer på Facebook, berättar Nicklas Westerholm, som driver butiken.

Ökning på 50 procent

Hos Bluebox har personalen förberett sig för Alla hjärtans dag genom att köpa in passande produkter som företaget sedan marknadsför i olika kanaler.

Annons
Annons
- Vi ser en ökning på cirka 50 procent vad gäller antalet beställningar jämfört med förra året och vi är glada och nöjda över resultatet från detta års Alla hjärtans dag, säger Regina Katralen, PR-ansvarig på Bluebox.

Men e-handlare som hänger med vet att man ständigt måste uppdatera sin sida och sitt utbud för att fortsätta att vara aktuell, även om en kampanj visat sig få stort genomslag.

- Det vi kan förändra till nästa år är att finslipa lite på lager och logistik. Vad gäller marknadsföring är det svårt att förutspå vilka förändringar som behövs eller inte behövs då det är föränderligt, det som funkade i år kanske inte gör det nästa år, säger Regina Katralen.

Enligt Svensk Handel kommer merförsäljningen kring årets Alla hjärtans att uppgå till 140 miljoner kronor. Högtiden räknas som den femte viktigaste för handeln, även om dagen förstås har ännu större betydelse för företag som säljer till exempel blommor, choklad och presenter.

UPPDATERING: Tidigare stod det i artikeln att Alla hjärtans dag-försäljningen enligt Svensk Handel skulle komma upp i 140 miljarder. Rätt är att merförsäljningen kring dagen beräknas uppgå till 140 miljoner.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta