E-handlarna som Alla hjärtans dag-ökar med upp emot 50%

Med Alla hjärtans dag för dörren har flera e-handlare valt att kampanja lite extra. Ehandel.se har pratat med några av dem.

Att Sveriges e-handlare kunde vänta sig en uppgång i antalet order i samband med Alla hjärtans dag, stod klart redan när vi i början av månaden presenterade ett analysbrev på området. Enligt nya siffror från Svensk Handel uppmärksammar ungefär hälften av svenskarna Alla hjärtans dag, och en stor del av de som engagerar sig satsar också på att ge bort en gåva eller två.Med det i bakhuvudet är det inte så konstigt att många e-handlare väljer att satsa lite extra på dagen.

Ständigt aktuella CoolStuff satsar alltid på mors och fars dag, alla hjärtans dag och andra högtider under året.

Annons

- Då lyfter vi fram det sortimentet som vi tycker passar den högtiden extra mycket. Skapar extra nyhetsbrev och försöker skapa en buzz, förklarar Patrik Weiland, kundtjänstansvarig på CoolStuff.

"Många barn i november"

Enligt Patrik Weiland överträffas Alla hjärtans dag endast av julen (där även Black Friday räknas in) när det gäller företagets försäljning.

- Det kommer bli många barn i mitten av november! Alla hjärtans dag-försäljningen har ökat med 30-35 procent jämfört med förgående år, säger han glatt.

Även hos Presenteriet har försäljningen gått starkt framåt de senaste veckorna. Företagets kampanjer inför dagen har hittills resulterat i en försäljningsökning på ungefär 40 procent jämfört med förra året.

- Alla hjärtans dag-försäljningen är viktig för oss som säljer presenter. Vi har bra tryck på försäljningen normalt under dagen så vi brukar köra extra kampanjer på Facebook, berättar Nicklas Westerholm, som driver butiken.

Ökning på 50 procent

Hos Bluebox har personalen förberett sig för Alla hjärtans dag genom att köpa in passande produkter som företaget sedan marknadsför i olika kanaler.

- Vi ser en ökning på cirka 50 procent vad gäller antalet beställningar jämfört med förra året och vi är glada och nöjda över resultatet från detta års Alla hjärtans dag, säger Regina Katralen, PR-ansvarig på Bluebox.

Men e-handlare som hänger med vet att man ständigt måste uppdatera sin sida och sitt utbud för att fortsätta att vara aktuell, även om en kampanj visat sig få stort genomslag.

Annons

- Det vi kan förändra till nästa år är att finslipa lite på lager och logistik. Vad gäller marknadsföring är det svårt att förutspå vilka förändringar som behövs eller inte behövs då det är föränderligt, det som funkade i år kanske inte gör det nästa år, säger Regina Katralen.

Enligt Svensk Handel kommer merförsäljningen kring årets Alla hjärtans att uppgå till 140 miljoner kronor. Högtiden räknas som den femte viktigaste för handeln, även om dagen förstås har ännu större betydelse för företag som säljer till exempel blommor, choklad och presenter.

UPPDATERING: Tidigare stod det i artikeln att Alla hjärtans dag-försäljningen enligt Svensk Handel skulle komma upp i 140 miljarder. Rätt är att merförsäljningen kring dagen beräknas uppgå till 140 miljoner.

Annons