Annons

E-handlarnas mail upprör - 90 procent avprenumererar De flesta vill inte veta av spam på mailen

E-handlarnas mail upprör - 90 procent avprenumererar

2017-06-05 09:19

"För många mail" främsta anledningen till varför kunderna säger nej tack till marknadsföring på mailen.

En fjärdedel fick nyhetsbrev från en och samma e-handlare en gång om dagen, och 15 procent fick e-post med erbjudanden ännu oftare än så. Med den kunskapen i bakhuvudet kommer det kanske inte som en överraskning att 90 procent säger sig ha avprenumererat på mailutskick från e-handlare under de senaste 12 månaderna.

Åtminstone om man ska tro en ny undersökning av Engage Hub, som den brittiska handelstidningen Internet Retailer rapporterar om. Enligt undersökningen ska nära hälften av de som sade upp utskicken ha gjort det för att de kom för ofta. På andra plats kom att innehållet i meddelandena inte kändes relevant. 11 procent ska dessutom ha sagt att de hellre går till en konkurrent om de får för många irriterande mail från en viss e-handlare.

Måste vara personligt anpassat

Ett stort no-no i sammanhanget verkar vara att skicka ut mail med samma innehåll till många kunder. De upptäcker nämligen snabbt ifall de inte får en individuell behandling. Hälften av deltagarna i undersökningen menade att det var betydligt mer troligt att de skulle klicka på ett mail som kändes personligt utformat, vilket enligt IR indikerar att människor i allmänhet är beredda på att dela med sig av ganska mycket information om sig själva.

Annons
Annons
- E-handlarna måste byta metod. Dåligt riktad "spray and pray"-marknadsföring genererar klagomål om spam, och majoriteten av sådana reklamutskick öppnas aldrig, kommenterar Simon Brennan, Vice President på Engage Hubs europeiska säljavdelning.

Värt att notera är också att många konsumenter inte ens gillar att få erbjudanden via mail. Enligt IR föredrar till exempel yngre personer att kommunicera med företag via sociala medier.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons
Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta