Annons

E-handlarnas mail upprör - 90 procent avprenumererar De flesta vill inte veta av spam på mailen

E-handlarnas mail upprör - 90 procent avprenumererar

2017-06-05 09:19

"För många mail" främsta anledningen till varför kunderna säger nej tack till marknadsföring på mailen.

En fjärdedel fick nyhetsbrev från en och samma e-handlare en gång om dagen, och 15 procent fick e-post med erbjudanden ännu oftare än så. Med den kunskapen i bakhuvudet kommer det kanske inte som en överraskning att 90 procent säger sig ha avprenumererat på mailutskick från e-handlare under de senaste 12 månaderna.

Åtminstone om man ska tro en ny undersökning av Engage Hub, som den brittiska handelstidningen Internet Retailer rapporterar om. Enligt undersökningen ska nära hälften av de som sade upp utskicken ha gjort det för att de kom för ofta. På andra plats kom att innehållet i meddelandena inte kändes relevant. 11 procent ska dessutom ha sagt att de hellre går till en konkurrent om de får för många irriterande mail från en viss e-handlare.

Måste vara personligt anpassat

Ett stort no-no i sammanhanget verkar vara att skicka ut mail med samma innehåll till många kunder. De upptäcker nämligen snabbt ifall de inte får en individuell behandling. Hälften av deltagarna i undersökningen menade att det var betydligt mer troligt att de skulle klicka på ett mail som kändes personligt utformat, vilket enligt IR indikerar att människor i allmänhet är beredda på att dela med sig av ganska mycket information om sig själva.

Annons
Annons
- E-handlarna måste byta metod. Dåligt riktad "spray and pray"-marknadsföring genererar klagomål om spam, och majoriteten av sådana reklamutskick öppnas aldrig, kommenterar Simon Brennan, Vice President på Engage Hubs europeiska säljavdelning.

Värt att notera är också att många konsumenter inte ens gillar att få erbjudanden via mail. Enligt IR föredrar till exempel yngre personer att kommunicera med företag via sociala medier.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

Annons
Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Annons
Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta