Annons

E-handlarnas mail upprör - 90 procent avprenumererar De flesta vill inte veta av spam på mailen

E-handlarnas mail upprör - 90 procent avprenumererar

2017-06-05 09:19

"För många mail" främsta anledningen till varför kunderna säger nej tack till marknadsföring på mailen.

En fjärdedel fick nyhetsbrev från en och samma e-handlare en gång om dagen, och 15 procent fick e-post med erbjudanden ännu oftare än så. Med den kunskapen i bakhuvudet kommer det kanske inte som en överraskning att 90 procent säger sig ha avprenumererat på mailutskick från e-handlare under de senaste 12 månaderna.

Åtminstone om man ska tro en ny undersökning av Engage Hub, som den brittiska handelstidningen Internet Retailer rapporterar om. Enligt undersökningen ska nära hälften av de som sade upp utskicken ha gjort det för att de kom för ofta. På andra plats kom att innehållet i meddelandena inte kändes relevant. 11 procent ska dessutom ha sagt att de hellre går till en konkurrent om de får för många irriterande mail från en viss e-handlare.

Måste vara personligt anpassat

Ett stort no-no i sammanhanget verkar vara att skicka ut mail med samma innehåll till många kunder. De upptäcker nämligen snabbt ifall de inte får en individuell behandling. Hälften av deltagarna i undersökningen menade att det var betydligt mer troligt att de skulle klicka på ett mail som kändes personligt utformat, vilket enligt IR indikerar att människor i allmänhet är beredda på att dela med sig av ganska mycket information om sig själva.

Annons
Annons
- E-handlarna måste byta metod. Dåligt riktad "spray and pray"-marknadsföring genererar klagomål om spam, och majoriteten av sådana reklamutskick öppnas aldrig, kommenterar Simon Brennan, Vice President på Engage Hubs europeiska säljavdelning.

Värt att notera är också att många konsumenter inte ens gillar att få erbjudanden via mail. Enligt IR föredrar till exempel yngre personer att kommunicera med företag via sociala medier.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Rädsla för stämning när man skapar säkra <nobr>e-handelszoner</nobr>

Rädsla för stämning när man skapar säkra e-handelszoner

Välkommen till USA.

Annons
Annons
Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen <nobr>e-handel</nobr> i Kina

Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen e-handel i Kina

Lanserar samtidigt digital lyxklocka.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> utreds för prisfusk efter miljardbudet

E-handelsjätten utreds för prisfusk efter miljardbudet

Konsumentorganisation kräver att köpet stoppas.

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Marknadsplatsen omsatte 21,5 miljarder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

Går från in-house till e-handelsleverantör.

1
Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Men flytten går än så länge enligt plan.

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Betalar över 14 miljarder kronor.

Annons
Annons
Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Vi försökte genast beställa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

LensWay Group söker:

WEB/UX Manager

Humlegårdens Ekolager AB söker:

Operativ chef

uteprodukter.se söker:

Innesäljare till uteprodukter.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem