Annons

E-handlarnas mail upprör - 90 procent avprenumererar De flesta vill inte veta av spam på mailen

E-handlarnas mail upprör - 90 procent avprenumererar

2017-06-05 09:19

"För många mail" främsta anledningen till varför kunderna säger nej tack till marknadsföring på mailen.

En fjärdedel fick nyhetsbrev från en och samma e-handlare en gång om dagen, och 15 procent fick e-post med erbjudanden ännu oftare än så. Med den kunskapen i bakhuvudet kommer det kanske inte som en överraskning att 90 procent säger sig ha avprenumererat på mailutskick från e-handlare under de senaste 12 månaderna.

Åtminstone om man ska tro en ny undersökning av Engage Hub, som den brittiska handelstidningen Internet Retailer rapporterar om. Enligt undersökningen ska nära hälften av de som sade upp utskicken ha gjort det för att de kom för ofta. På andra plats kom att innehållet i meddelandena inte kändes relevant. 11 procent ska dessutom ha sagt att de hellre går till en konkurrent om de får för många irriterande mail från en viss e-handlare.

Måste vara personligt anpassat

Ett stort no-no i sammanhanget verkar vara att skicka ut mail med samma innehåll till många kunder. De upptäcker nämligen snabbt ifall de inte får en individuell behandling. Hälften av deltagarna i undersökningen menade att det var betydligt mer troligt att de skulle klicka på ett mail som kändes personligt utformat, vilket enligt IR indikerar att människor i allmänhet är beredda på att dela med sig av ganska mycket information om sig själva.

Annons
Annons
- E-handlarna måste byta metod. Dåligt riktad "spray and pray"-marknadsföring genererar klagomål om spam, och majoriteten av sådana reklamutskick öppnas aldrig, kommenterar Simon Brennan, Vice President på Engage Hubs europeiska säljavdelning.

Värt att notera är också att många konsumenter inte ens gillar att få erbjudanden via mail. Enligt IR föredrar till exempel yngre personer att kommunicera med företag via sociala medier.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.