Annons

Efter avtalet med PostNord: En halv miljon order från Wish Wish gör revansch i Sverige

Efter avtalet med PostNord: En halv miljon order från Wish

2018-07-30 08:35

Nya momsplattformen gjorde succé.

Efter kritik om utebliven moms till svenska staten införde PostNord tidigare i år en avgift på 75 kronor för alla paket som skickats till Sverige från ett land utanför EU. Avgiften kom så småningom att liknas vid ett handelshinder, och många kunder tyckte att avgiften var på tok för hög.

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slår till i dag - så går Fyndiq runt den

Då kom nyheten om att PostNord och Wish hade ingått ett avtal om en ny sorts handelsplattform, som skulle göra det möjligt för kunderna att betala in momsen direkt vid köpet från handlaren i Kina. De paket som momsen redan hade betalats in på skulle sedan passera genom PostNords system, utan att avgiften på 75 kronor tillkom. Efter en tid visade det sig dock att det nya upplägget också hade sina nackdelar.

LÄS ÄVEN: Dubbelmoms när Wishsäljare inte följer PostNords system

Annons
Annons

"Prisvärda varor från hela världen"

Men från Wish sätt att se på saken har momsplattformen blivit en riktig succé. Beställningarna från marknadsplatsen, som hade börjat minska till antalet, har nu skjutit i höjden igen. Inte mindre än 500 000 beställningar ska ha kommit in till Wish sedan de nya rutinerna började gälla.

- Vi har kunder i alla åldersgrupper och delar av landet. Det som är gemensamt är att de gillar att göra en bra deal. Vad som efterfrågas varierar över tid beroende på vad som är aktuellt, som nu är det varor kopplat till sommarhettan. Vi är glada för att vi kan erbjuda ett enkelt och roligt sätt att köpa prisvärda varor direkt från hela världen, säger Håvard Stjernen, Country Manager Nordics på Wish, i ett pressmeddelande.

Under juli månad ska air conditioner, trådlösa hörlurar och solglasögon vara de tre kategorier som har sålt bäst hos Wish, tätt följt av vita sneakers och vattentät bluetooth-högtalare.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta