Annons

Dubbelmoms när Wish-säljare inte följer PostNords system Att handla från Wish och slippa Kinaavgiften från PostNord ska ha funkat i de flesta fall

Dubbelmoms när Wish-säljare inte följer PostNords system

2018-07-05 14:00

Minst 300 paket ska ha avgiftsbelagts trots de nya reglerna.

För knappt en månad sedan kunde vi berätta att den avgift på 75 kronor per försändelse som PostNord numera tar ut för paket från Eländer utanför EU, snart skulle vara ett minne blott för den som handlade från Wish. 

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slopas - Wish drar avgifter direkt i kassan 

Marknadsplatsen hade nämligen slutit ett avtal med PostNord om att de istället skulle dra momsen direkt i kassan, vilket alltså skulle befria kunden från hanteringsavgiften till PostNord. 

Etikettproblem ledde till avgifter

Men systemet har inte fungerat fullt ut, visar det sig nu. Istället har vissa försändelser från Wishs säljare, trots de nya reglerna, märkts som paket som ska avgiftsbeläggas av PostNord.

- Wish har inte riktigt lyckats få alla sina leverantörer att implementera det nya systemet, så vi har haft några fall där försändelser har fått felaktiga etiketter, berättar PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman för Ehandel.se.

Han menar att det som skett är att PostNord tillhandahållit ett digitalt system till Wish. Utöver det så ska deras säljare märka sina försändelser till Sverige med en speciell etikett med en QR-kod på. Men i vissa fall ska säljarna inte ha implementerat systemet och istället klistrat på de gamla etiketterna. Då vet PostNords system inte att försändelsens avgifter redan är betalda. 

1 procent av paketen felmärkta

Men enligt Tomas Backteman ska detta - såvitt PostNord vet i dagsläget - ha inträffat på endast en procent av försändelserna från Wish.

- Vi har haft totalt 30 000 försändelser från Wish sedan avgifterna togs bort och cirka 300 av dem har haft de gamla etiketterna.

Han berättar att även om det händer att personer som köpt saker från Wish hör av sig och klagar, så har PostNord upptäckt merparten av de 300 felregistrerade paketen själva. Detta då postföretaget haft vissa kontrollsystem för att kontrollera att allt fungerar som det ska.

"De är väl medvetna om problemet"

Eftersom det uppenbarligen inte fungerat fullt ut, så har PostNord även varit i kontakt med Wish för att påtala problemet.

Annons
Annons
- De är väl medvetna om problemet och det är hos dem det måste lösas, så att säga. Vi kan inte se till att deras säljare sätter på rätt etiketter, det är Wish som måste informera rätt på den fronten.

Samtidigt säger han att det som kund kan vara väldigt svårt att få hjälp av Wish om man felaktigt drabbats av just den extra avgiften på 75 kronor. Istället tycker Thomas Backteman att man som kund i så fall ska höra av sig till PostNords kundtjänst och få hjälp den vägen. Avgiften kommer i så fall att strykas, och om kunden har hunnit betala den så kan man få den återbetald.

LÄS ÄVEN: Superjobbigt att reklamera borttappade Kinapaket

Samtidigt säger han att det kan finnas fler försändelser än de 300 som PostNord själva upptäckt som blivit felmärkta.

- Ja, vi kan ha missat några. Men jag tror inte att det rör sig om någon stor andel.

Ehandel.se söker Wish för en kommentar.

LÄS UPPFÖLJNINGEN:
Wish om problemen: "Vi jobbar aktivt med handlarna"

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Restaurangkedja satsar på sin e-handelskarriär.

Annons
Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta