Efter tre år på nätet – digitala order för 200 miljoner

Bättre sent än aldrig - Mios VD berättar om hur företaget, trots en sen uppstart, fått e-handeln att blomstra.

Möbelaffärskedjan Mio var förvisso sent på bollen med att starta en egen e-handel, men tre år efter att företaget tog emot sin första e-handelsorder går nu nätförsäljningen som tåget. Efter att ha ökat kraftigt varje år sedan starten 2013 omsätter företagets e-handel i år över 200 miljoner kronor, enligt företagets VD Björn Lindblad.

Har fokuserat på tillgänglighet

Han säger att knepet bakom framgången har varit att fokusera på tillgänglighet.

Annons

- Vi har satsat ganska mycket på e-handel, men vår modell är ganska enkel. Kunderna ska få handla när, var och hur de vill. Om handeln sker digitalt eller fysiskt har inte vi lagt så mycket kraft vid, för vi tror att det interagerar oerhört starkt med vartannat. Så istället har vi fokuserat på tillgänglighet på alla plan. Vi ser att vår styrka är att vara attraktiva i båda kanalerna, säger Björn Lindblad till Ehandel.se.

Det märks att strategin varit ett vinnande koncept. I år gör Mio en total omsättning på fem miljarder, vilket är en rejäl ökning sedan 2013, då företaget omsatte tre miljarder.

E-handeln står för största tillväxten

Beslutet att till slut starta en egen e-handel till är stor del är det som ligger bakom de senaste årens framgångssiffror.

- Webben utgör en jätteviktigt del i det och är oerhört viktig för att vi ska kunna möta kunderna där de är. Vår ekonomiska tillväxt är procentuellt mycket större digitalt, den ökningen är jättestor, säger Björn Lindblad.

Men han är också noga med att poängtera att man inte får glömma helheten.

- E-handeln och de fysiska butikerna är inte två separata delar som inte verkar ihop, tvärtom ser vi en extremt tydlig interaktion mellan dem. Vi ser en direkt koppling med hur många besökare vi har på vår hemsida och antalet besökare i butikerna.

"Går inte att välja den ena kanalen"

Och i framtiden kommer företaget att fortsätta satsa starkt på just kombinationen av en enkel e-handel och stor tillgänglighet i de fysiska butikerna.

- Vi gör stora investeringar idag för att säkra detta framåt. Det går inte att välja den ena kanalen, utan de är starkt ihopväxta. För oss är det självklart att synas digitalt, men vi har också 71 fysiska butiker och då har man stor tillgänglighet. Vi tror på den mixen.

Annons

Ångrar inte sen start

Och trots den snabba ekonomiska tillväxten den genererat, så ångrar inte Björn Lindblad att Mio dröjde till 2013 innan de startade sin e-handel.

- Det är viktigare att kunna hålla vad man lovar sina kunder än att vara först. Vi vill leva upp till de förväntningar våra kunder har och vi ville säkra att vi kunde leverera på ett bra sätt. Nu har vi ryckt upp tempot och det senaste resultatet är en av våra absoluta milstolpar, avslutar Björn Lindblad.

Annons