Annons

Elevens VD om Klarna i butik: Michael Gegerfeldt, VD eleven.se

Elevens VD om Klarna i butik: "Samma flöde som online"

2016-05-17 13:34

Michael Gegerfeldt, VD på skönhetsbutiken eleven.se, om att införa Klarna Checkout som betalningsmetod i företagets fysiska butiker.

I går kunde vi berätta att skönhetsbutiken eleven.se blir först i Sverige med att införa Klarna Checkout som betalmetod i företagets fysiska affärer, som snart är tre till antalet. I dag berättar företagets VD Michael Gegerfeldt för Ehandel.se hur det nya systemet är tänkt att fungera.

Betallänk via SMS

I stort går det till som så att kunden tar med sin vara till butikens kassa, uppger sitt mobilnummer och får sedan en länk via sms. När kunden öppnar länken kan han eller hon välja betalsätt och sen få sin order godkänd.

- Hela flödet blir precis samma som online. Kassan skickar ordern till mobilen och sen slutför kunden köpet själv. Så man behöver inte ha med sig plånboken för att handla, förklarar Michael Gegerfeldt.

Klarna tillgängligt i alla tre butiker

Införandet av Klarna i elevens fysiska butiker är ett sätt att minska användningen av kontanter, även om kontant- och kortbetalning också kommer att erbjudas som betalmetoder. Den 27 maj är det lanseringsdags för elevens butik i Stockholm och Klarnas betalmodell blir då tillgänglig där, samt i företagets butiker i Örebro och Uppsala.

- Klarna har varit i startgroparna med det här en tid nu så när vi hörde att det var på gång flyttade vi faktiskt lanseringen av Stockholmsbutiken. Vi vill ju väldigt gärna vara med och testa det här.

Kunder som inte upplevs som kreditvärdiga kommer automatiskt att hamna i ett alternativt Klarna-flöde, där de får möjlighet att betala med till exempel Klarna Direkt.

- Så det är precis samma kontroll som med e-handeln.

VIP-kunder kan få handla utan hjälp

I elevens digitala strategi ingår också att få på plats digitala prisskyltar som ska se till att varorna har samma priser online och offline, något som kommer att införas i början av juni.

Annons
Annons
- Många pratar om en helt digital butiksupplevelse men sen slutar det med att man har ipads i butikerna. Vi vill väldigt gärna göra bra omnikanal och lägger mycket energi på digitala lösningar.

Men kunden kan inte handla direkt i sin mobil utan man måste ta med varan till kassan?

- Nej, däremot skulle jag gärna få till en sådan lösning. Det hade kanske kunnat vara något för VIP-kunder. Att överlåta hela kontrollen till kunderna är ett ganska stort steg. Men kanske att vi får det på plats under 2017.

Hemleverans från butikerna

Michael Gegerfeldt ser 2016 som ett integrationsår då alla funktioner i de tre butikerna i Uppsala, Örebro och Stockholm ska komma på plats ordentligt. Nästa år är det dock inte omöjligt att en ytterligare expansion är att vänta. Elevens VD tar upp Göteborg och Malmö som intressanta städer, och företaget vill helst öppna butiker vid gatulägen för att lättare kunna möjliggöra leveranser till butikerna samt från butikerna hem till kunderna.

- Vår ståndpunkt har hela tiden varit att vi inte behöver ha femtio eller hundra butiker. Hellre då tio butiker på riktigt bra lägen. Det viktiga är att de har en vettig koppling till online, säger Michael Gegerfeldt.

Varför ska ni leverera hem till kunderna? Är det inte mer ekonomiskt om kunderna kommer till era butiker när ni nu har öppnat dem?

- Det handlar om att ge kunden valmöjligheter. Jag kan till exempel tänka mig att många kommer att använda butiken i Stockholm som utlämningsställe för den ligger på ett så bra läge. Men sen finns det andra kunder som hellre vill få varan hemlevererad för att de inte har tid att gå till butiken, säger Michael Gegerfeldt, och fortsätter:
- Alla sätt kanske inte går att räkna hem direkt, men det är ändå viktigt att vara med och testa och utvärdera. Det är så man hittar saker man kan spinna vidare på sen. Så det här är ett sätt för oss att lära oss nya saker också.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Maffiadotter öppnade e-handel som "sålde" kaffekapslar

Planer fanns även att "sälja" olivolja.

Annons
Annons
Betalbolaget: Butikerna faller medan e-handeln växer

Betalbolaget: Butikerna faller medan e-handeln växer

Gapet mellan den fysiska handeln och e-handeln ökar.

1 av 4 svenskar ska e-handla julklappar från utlandet

40 procent har inte bestämt sig för hur de ska göra.

50 000 försvunna julbrev -  PTS datorspel ska lösa problemet

50 000 försvunna julbrev - PTS datorspel ska lösa problemet

Viktigt med korrekt adress.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordiska Galleriet köper upp butikskedja

Nordiska Galleriet köper upp butikskedja

"Skapar bättre förutsättningar för utvecklingen av e-handeln".

Avier försenades - paket skickades tillbaka till Arlanda

Avier försenades - paket skickades tillbaka till Arlanda

10 dagar långt IT-fel på PostNord låg bakom.

Annons
Annons

Givmild jul när e-handlarna delar med sig

Välgörenhet för både yngre och äldre.

E-handlare talar ut om den stora lagändringen

Helgläsning: E-handlare talar ut om den stora lagändringen

Ellos, Adlibris och CoolStuff bland e-handlarna som berättar om sitt GDPR-arbete.

1
Svenska Happy Ears tar sig an USA med ny <nobr>e-handel</nobr>

Svenska Happy Ears tar sig an USA med ny e-handel

44-procentig ökning till nya nätbutiken.

Myndighet varnar:

Myndighet varnar: "Systemet med ombud är ohållbart"

Och PostNord fick inte tillstånd att sätta upp containrar i Stockholm.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager

Kringla söker:

Kundtjänst (distansjobb), Elcyklar och e-handel, Kringla

Grebban söker:

Projektledare till Grebban


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.