Erbjuder ”kapacitetsrabatt” som svar på PostNords tillägg

Vild debatt efter gårdagens stora nyhet.

När det stod klart att PostNords kritiserade kapacitetstillägg från förra årets julhandel kommer tillbaka även det här året, lät diskussionerna inte vänta på sig.

LÄS ÄVEN: PostNords höjda julpriser tillbaka: "Är mycket besviken"

Annons

Obegriplig eller vanligt förekommande?

En del, som Svensk Digital Handel, tyckte att avgiften var obegriplig och att PostNords agerande inte direkt "signalerade en vilja till partnerskap". PostNord, å sin sida, menade att liknande avgifter är vanliga i logistikbranschen och att det är upp till e-handlaren att baka in kostnaden i priset ut mot kunden.

LÄS ÄVEN: PostNord-direktören om tillägget: "Inget nytt påfund"

Det kommande kapacitetstillägget innebär att paket som skickas med vissa av PostNords tjänster under perioden 25 november till och med den 17 januari, kommer att beläggas med en extra kostnad av fyra kronor per paket. Anledningen är att PostNord anser sig behöva täcka upp för de extra kostnader som uppstår i e-handelslogistiken under den hektiska julhandeln.

"Fri frakt måste förtjänas"

Under gårdagen uttryckte flera e-handlare sitt missnöje med det kommande tillägget på bland annat Facebook.

- Intressant att man behöver ta mer betalt när man får mer jobb. Brukar vara så att planerade volymökningar kan ge bättre pris, tyckte till exempel en person.

Även på LinkedIn gick diskussionen varm under gårdagskvällen. Vissa höll med PostNord om att kostnaden bör föras vidare till slutkonsumenten, medan andra hellre ville se samarbete för att ta fram en lösning som gör alla parter - e-handlare, konsumenter och logistikaktörer - till vinnare.

- Fri frakt måste förtjänas ur ett hållbarhets- och lönsamhetsperspektiv för alla parter i kedjan. Varken PostNord eller e-handlaren kan eller bör ta smällen för köpbeteenden som driver en orimlig mängd paket (tur och retur) i relation till förtjänst - där måste nya lösningar in och stötta på bättre sätt, konstaterade en skribent.

Motreaktion mot avgiften

En logistikaktör som har alla chanser att gå vinnande ur den här stormen är i alla fall Budbee. När det stod klart att PostNords jultillägg tillkommer även det här året, valde företaget nämligen att dra fördel av situationen och lansera en "kapacitetsrabatt".

Annons

- Som en motreaktion mot denna avgift, då vår modell blir mer effektiv med fler paket i rörelse, har vi nu tagit beslut om en kapacitetsrabatt för nya kunder under samma period, skriver Simon Strindberg, CCO på Budbee, i ett mejl till redaktionen.

Rabatten innebär att Budbee drar av fyra kronor för varje paket som skickas med företaget mellan den 25 november och den 17 januari, det vill säga samma period som PostNord har valt för sitt tillägg.

- Vår förhoppning är att detta kan kompensera för det tillägg man tvingas betala till PostNord.

FÖRTYDLIGANDE: Budbees erbjudande gäller endast nya kunder, vilket tidigare inte framgick i artikeln. 

Annons