Annons

Erbjuder Vinnare och förlorare i årets julhandel

Erbjuder "kapacitetsrabatt" som svar på PostNords tillägg

2019-05-29 16:00

Vild debatt efter gårdagens stora nyhet.

När det stod klart att PostNords kritiserade kapacitetstillägg från förra årets julhandel kommer tillbaka även det här året, lät diskussionerna inte vänta på sig.

LÄS ÄVEN: PostNords höjda julpriser tillbaka: "Är mycket besviken"

Obegriplig eller vanligt förekommande?

En del, som Svensk Digital Handel, tyckte att avgiften var obegriplig och att PostNords agerande inte direkt "signalerade en vilja till partnerskap". PostNord, å sin sida, menade att liknande avgifter är vanliga i logistikbranschen och att det är upp till e-handlaren att baka in kostnaden i priset ut mot kunden.

LÄS ÄVEN: PostNord-direktören om tillägget: "Inget nytt påfund"

Det kommande kapacitetstillägget innebär att paket som skickas med vissa av PostNords tjänster under perioden 25 november till och med den 17 januari, kommer att beläggas med en extra kostnad av fyra kronor per paket. Anledningen är att PostNord anser sig behöva täcka upp för de extra kostnader som uppstår i e-handelslogistiken under den hektiska julhandeln.

"Fri frakt måste förtjänas"

Under gårdagen uttryckte flera e-handlare sitt missnöje med det kommande tillägget på bland annat Facebook.

Annons
Annons
- Intressant att man behöver ta mer betalt när man får mer jobb. Brukar vara så att planerade volymökningar kan ge bättre pris, tyckte till exempel en person.

Även på LinkedIn gick diskussionen varm under gårdagskvällen. Vissa höll med PostNord om att kostnaden bör föras vidare till slutkonsumenten, medan andra hellre ville se samarbete för att ta fram en lösning som gör alla parter - e-handlare, konsumenter och logistikaktörer - till vinnare.

- Fri frakt måste förtjänas ur ett hållbarhets- och lönsamhetsperspektiv för alla parter i kedjan. Varken PostNord eller e-handlaren kan eller bör ta smällen för köpbeteenden som driver en orimlig mängd paket (tur och retur) i relation till förtjänst - där måste nya lösningar in och stötta på bättre sätt, konstaterade en skribent.

Motreaktion mot avgiften

En logistikaktör som har alla chanser att gå vinnande ur den här stormen är i alla fall Budbee. När det stod klart att PostNords jultillägg tillkommer även det här året, valde företaget nämligen att dra fördel av situationen och lansera en "kapacitetsrabatt".

- Som en motreaktion mot denna avgift, då vår modell blir mer effektiv med fler paket i rörelse, har vi nu tagit beslut om en kapacitetsrabatt för nya kunder under samma period, skriver Simon Strindberg, CCO på Budbee, i ett mejl till redaktionen.

Rabatten innebär att Budbee drar av fyra kronor för varje paket som skickas med företaget mellan den 25 november och den 17 januari, det vill säga samma period som PostNord har valt för sitt tillägg.

- Vår förhoppning är att detta kan kompensera för det tillägg man tvingas betala till PostNord.

FÖRTYDLIGANDE: Budbees erbjudande gäller endast nya kunder, vilket tidigare inte framgick i artikeln. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta