PostNord-direktören om tillägget: ”Inget nytt påfund”

Försvarar företagets höjda julpriser.

Även i år kommer e-handlare att få betala fyra kronor extra för varje paket som skickas ut i samband med julhandeln. Åtminstone om de använder sig av de vanliga PostNord-tjänsterna MyPack Home och MyPack Collect.

LÄS ÄVEN: PostNords höjda julpriser tillbaka: "Är mycket besviken"

Annons

Förra årets införande av det så kallade "kapacitetstillägget" möttes av skarp kritik från både Svensk Digital Handel och flera e-handlare, som ansåg att tilltaget var allt från obegripligt till ett "rent avtalsbrott".

Calle Keller, försäljningsdirektör på PostNord, ser däremot kapacitetstillägget som fullt rimligt.

- Det är precis som föregående år, och det är för att ta höjd för de kostnadsökningar i samband med den peak som uppstår under den tiden på året, säger han till Ehandel.se.

Tänkt som en avgift till konsumenten

Kapacitetstillägget är tänkt att täcka de kostnader som uppstår för PostNord från Black Friday och drygt två månader framåt. Det kan till exempel handla om transport- och personalkostnader som ökar när varor ska köras ut under kvällar och helger.

Tillägget utgörs av en generell höjning, det vill säga att alla paket beläggs med samma avgift.

- Kostnaden per paket blir ju densamma oavsett vem som är avsändaren, motiverar Calle Keller.

Blir det inte orättvist med tanke på att e-handelsföretagen är olika stora, och dessutom betalar olika mycket för sina avtal med er?

- Den dialogen kan man förstås alltid ha. Men det här är ju egentligen inte en avgift till våra e-handelskunder utan snarare till kundernas kunder. Det är upp till e-handlarna att föra vidare den kostnaden, så att vi som konsumenter får betala lite mer när det är en så pass hektisk period.

Annons

Inför det här årets julhandel hade Svensk Digital Handel hoppats på ett slopat kapacitetstillägg till förmån för andra lösningar. I ett möte som organisationen bjöd in till tidigare i år ska flera e-handlare ha lyft fram andra förslag för att hantera paketpeaken i december och januari. Exempelvis föreslogs ett ekonomiskt incitament till företag som var duktiga på att förse PostNord med relevanta paketprognoser inför högsäsongen i slutet på året.

Inget tillägg på Varubreven

Calle Keller ser för sin del positivt på att samarbeta med e-handlarna. Han lyfter fram arbetet med de nya Varubreven, som till stor del ska ha gjorts i samråd med e-handelsföretagen. Varubreven kommer för övrigt inte med något kapacitetstillägg så de kan vara ett alternativ till e-handlare som vill undvika den, tillägger han.

LÄS ÄVEN: Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

- Vi har jobbat nära våra e-handelskunder, men det renderar inte automatiskt i att kapacitetstillägget försvinner. Så enkelt är det inte. Men vi jobbar nära våra kunder och vill förstås fortsätta att göra det. Att vi får prognoser är till exempel jätteviktigt.

Om man som e-handlare ingår ett avtal med PostNord, borde det då inte vara utformat så att det täcker även högsäsongen i samband med julen? Att man tar höjd för att det ibland är mer och ibland mindre?

- Nu har det här fått så stor uppmärksamhet, men har man jobbat med logistikbranschen så vet man att det här inte är något nytt påfund, även om det kanske är nytt inom B2C-segmentet. Ibland blir saker dyrare och då behöver man ta höjd för det. Det är klart att både vi och e-handlarna helst hade sett ett flöde som var jämnt fördelat över hela året, men så ser inte verkligheten ut.

LÄS ÄVEN: PostNord svarar på kritiken mot kapacitetstillägget

Annons