Foodora kritiseras för låga löner och dåliga villkor

Vissa av matleverantörens cykelbud har en timlön på 70 kronor och inget kollektivavtal.

Rocket Internet-backade Foodora, som erbjuder snabba leveranser från restauranger i tio länder, lanserades i Sverige och Stockholm under sommaren 2015. Sedan dess har matleverantören som använder sig av cykelbud expanderat till Göteborg och Malmö.

Bara i Stockholm ska Foodora ha mer än 350 cykelbud men nu anklagas företaget för lönedumpning, rapporterar Stockholmdirekt. Enligt en rundfrågning bland cyklisterna ligger lönerna på 70 kronor i timmen, plus 20 kronor per leverans.

Annons

– Det är bra för nu, som ett extrajobb. Men jag tror inte att jag skulle kunna leva på det här enbart, säger ett av Foodoras bud som vill vara anonym till lokalsajten.

"Kan tjäna 40 000 kronor i månaden"

På helgerna ges det ingen timpeng alls, då är det enligt Stockholmdirekt 75 kronor per leverans som gäller. Något kollektivavtal ska det inte heller finnas och enligt facket är villkoren undermåliga.

– Som jag ser det är det en form av lönedumpning. 70 spänn i timmen för att köra mat låter alldeles för lågt. I de avtal som vi tillhandahåller för bud ligger ingångslönen på drygt 130 kronor i timmen, säger Lars Karlsson, ombud på Transportarbetarförbundets Stockholmsavdelning.

Snittåldern på cykelbuden ligger runt 22-23 år. Enligt Foodora jobbar nio av tio deltid och många är studenter. Foodoras VD, Felipe Gutierrez, bekräftar att vissa av buden har lönemodellen som nämns ovan, men att man använder sig av flera olika modeller.

– Våra cykelbud tjänar mellan 5 000 kronor i månaden och 40 000 kronor om man har tilläggsuppgifter. Att haffa cyklister på stan och fråga om ersättningsnivåer är inget bra sätt, det ger inte hela bilden, säger Felipe Gutierrez till Stockholmdirekt.

Annons