Annons

Foodora kritiseras för låga löner och dåliga villkor

Foodora kritiseras för låga löner och dåliga villkor

2016-10-05 13:55

Vissa av matleverantörens cykelbud har en timlön på 70 kronor och inget kollektivavtal.

Rocket Internet-backade Foodora, som erbjuder snabba leveranser från restauranger i tio länder, lanserades i Sverige och Stockholm under sommaren 2015. Sedan dess har matleverantören som använder sig av cykelbud expanderat till Göteborg och Malmö.

Bara i Stockholm ska Foodora ha mer än 350 cykelbud men nu anklagas företaget för lönedumpning, rapporterar Stockholmdirekt. Enligt en rundfrågning bland cyklisterna ligger lönerna på 70 kronor i timmen, plus 20 kronor per leverans.

– Det är bra för nu, som ett extrajobb. Men jag tror inte att jag skulle kunna leva på det här enbart, säger ett av Foodoras bud som vill vara anonym till lokalsajten.

"Kan tjäna 40 000 kronor i månaden"

På helgerna ges det ingen timpeng alls, då är det enligt Stockholmdirekt 75 kronor per leverans som gäller. Något kollektivavtal ska det inte heller finnas och enligt facket är villkoren undermåliga.

Annons
Annons
– Som jag ser det är det en form av lönedumpning. 70 spänn i timmen för att köra mat låter alldeles för lågt. I de avtal som vi tillhandahåller för bud ligger ingångslönen på drygt 130 kronor i timmen, säger Lars Karlsson, ombud på Transportarbetarförbundets Stockholmsavdelning.

Snittåldern på cykelbuden ligger runt 22-23 år. Enligt Foodora jobbar nio av tio deltid och många är studenter. Foodoras VD, Felipe Gutierrez, bekräftar att vissa av buden har lönemodellen som nämns ovan, men att man använder sig av flera olika modeller.

– Våra cykelbud tjänar mellan 5 000 kronor i månaden och 40 000 kronor om man har tilläggsuppgifter. Att haffa cyklister på stan och fråga om ersättningsnivåer är inget bra sätt, det ger inte hela bilden, säger Felipe Gutierrez till Stockholmdirekt.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta