Försäljning inte primära målet med Adlibris nya innehåll

När Adlibris testade nytt innehåll ökade både antalet klick och antalet användare som tittade igenom hela sidan.

Anna Stjernström och Rubie Oliphant Lodin arbetar båda som produktägare på Adlibris IT-avdelning. Efter att företaget fått kommentarer om att sajten inte var särskilt inspirerande vad gäller pysselprodukter, bestämde de sig för att testa ett nytt grepp. Därför testade boksajten för en tid sedan ett nytt koncept för en kampanjsida på sidans avdelning för pyssel och DIY-produkter.

- Vi märker att våra användare intresserar sig för content-drivna sidor och vi ville prova att göra en sådan för att se hur användarna reagerade, säger Rubie Oliphant Lodin.

Annons

"Viktigt att våga testa"

Istället för att lista produkter och priser innehöll den nya kampanjsidan bland annat pysseltips, steg för steg-instruktioner och annat redaktionellt innehåll för att besökarna skulle få en bättre bild av vad som fanns att köpa.

- Om man ska prata om det här specifika caset så har vi ju sett att den här typen av produkter är sådana som man vill klämma och känna på. Alla vet ju hur en bok känns och ser man bokomslaget så vet man det mesta. Men vad gäller just pysselkategorier så kan det vara svårt att veta vad det är man har framför sig, vad man kan göra med den här produkten, säger Anna Stjernström.

Adlibris hade sedan tidigare ett underlag med data och kundundersökningar som gav en hint om vad det var som pysselsidans målgrupper efterfrågade. IT-avdelningen fick sedan hjälp av kollegor på andra avdelningar med att sätta ihop ett snyggt och relevant material.

Adlibris pysselkampanj gav lyckat resultat
(klicka på bilden för större version)

- Inspiration är ju ett så abstrakt ord så det är svårt att veta vad våra kunder svarar på. Det är därför det är viktigt att våga testa sådana här grejer, säger Rubie Oliphant Lodin.

Pysselinstruktioner skrivs ut

Enligt Anna Stjernström och Rubie Oliphant Lodin har Adlibris fått väldigt bra respons på den aktuella kampanjsidan. En del av de teorier de hade i förväg visade sig stämma, men de fick också nya insikter som kan utgöra hypoteser för framtiden.

- Men det vi ser ganska starkt är att våra användare gillar våra pysseltips. De är intresserade av våra steg-för-steg-instruktioner, och det är en ganska stark indikator på att de känner sig inspirerade. De klickar och de skriver ut instruktionerna, vilket är väldigt kul, säger Rubie Oliphant Lodin, och fortsätter:

- Vi ser också på hur de scrollar och hur de klickar att de tar sig igenom hela sidan. Den mest klickade produkten finns i pysseltipset längst ner på sidan, så det är också en indikator på att vi väckt någon form av intresse och antagligen på att vi inspirerat våra användare. Men vi testar självklart vidare.

Annons

Vad hände med försäljningen?

- Det vi kan säga är att vi säljer ungefär lika bra. Vi har haft den här kampanjen ute under en kortare period. Kollar vi våra kampanjer under det senaste året i den här kategorin så placerar vi vår kampanjsida ungefär i mitten av alla kampanjer som har körts, försäljningsmässigt. Men vi hade förväntat oss att sälja mindre än så eftersom vi har mer content och färre produkter, säger Rubie Oliphant Lodin.

Vill bli sedd som pysselaktör

De understryker att det här var en kampanj som testades under en begränsad tid.

- Det kan ju låta konstigt att man inte alltid satsar på att sälja så mycket som möjligt men det finns ju ett långsiktigt perspektiv på det här. Vi vill ju att användarna ska se oss som en pysselaktör så att man återkommer och gör fler köp, säger Anna Stjernström.

Tipset från Adlibris till andra e-handlare som vill satsa mer på redaktionellt material är framför allt att våga testa och att samarbeta med sina kollegor.

- Sätt en tight deadline och fokusera på det viktigaste först. Och kom ihåg att det är ett användartest, det går att gå tillbaka till ritbordet och utveckla idén vidare. Den behöver inte vara perfekt när den släpps.

Annons