Fortsatt poststrul – problem på flera håll i landet

Följetongen rullar vidare och medan vissa får grannarnas post i brevlådan, får andra ingen alls.

Under förra året trillade det in en hel del klagomål till tillsynsmyndigheten Post- och Telestyrelsen, PTS, både från e-handlare och privatpersoner. Något som fick PTS att ändra tillsynen av PostNord från en gång om året till en gång i månaden.

Det har dock inte haft önskad effekt och nyligen meddelade tillsynsmyndigheten att man ska göra en specialgranskning av både PostNord och konkurrenten Bring, som också ska ha fått en hel del klagomål.

Annons
Annons

Amanda Bengtsson i Skärholmen, Stockholm, är en av många som drabbats. Bara under de senaste veckorna har hon missat att få ett bankkort, en födelsedagspresent och en kallelse till Migrationsverket, eftersom posten inte kommit som den ska, skriver Lokaltidningen Mitt i Stockholm.

– Det är otroligt frustrerande att posten inte kommer, det är ju något man litar på. Vi upptäckte att bankkortet som min man beställt inte kommit först när vi ringde banken och de berättade att de skickat oss påminnelser om att hämta ut det, säger Amanda Bengtsson.

"Lägger posten i första bästa låda"

Enligt PostNord berodde det på de inte kunnat komma in i ett flertal portar i Skärholmen och Söderort efter att tekniken strulat efter en omorganisation. Posten blev därför blivit liggande på terminalen i Årsta men ska delas ut under den här veckan.

I Ludvigsborg, utanför Hörby i Skåne, har man liknande problem. Enligt Lokaltidningen i Mellanskåne har de boende i området kring Vattenvägen under den senaste månaden vid upprepade tillfällen fått varandras post.

– Det känns som att de bara lägger ner posten i första bästa låda. Brevlådorna står på rad så det borde ju inte vara så svårt att pricka rätt. Förutom att det är trist för oss att agera brevbärare på vår fritid så är det en integritetsfråga, säger Markus Larsson som är en av de drabbade.

– Även om jag litar på mina grannar så vill jag inte att de av misstag ska öppna mina bankpapper eller besked från exempelvis sjukvården.

Kunden har ett visst ansvar

Hos Postnord och Bring City mail som delar ut post i området säger man sig inte känna igen kritiken. Enligt Bring har man bara fått in två ärenden från det aktuella området under de senaste två åren och inget av dem rör felleveranser.

Postnord bekräftar däremot att ett par anmälningar från Vattenvägen kommit in de senaste veckorna, men ser inte felsortering som ett generellt problem i området.

Annons
Annons

– I Hörby som kommun får vi kanske in 1-3 synpunkter per vecka, men de handlar om allt möjligt. Många gånger är det exempelvis frågor om vart man ska placera sin brevlåda, säger Tomas Lilja, produktionsområdeschef för Postnord i Landskrona.

Han poängterar också att kunden har ett viss ansvar. Bland annat att se till att alla uppgifter stämmer och att brevlådan är ordentligt utmärkt.

– I bland kommer vi ut till adresser där brevlådorna saknar både nummer och namn. Då är det jättesvårt för oss. Särskilt om det är en vikarie som är ute. Det är även viktigt att man är noga när man skriver sin adress i olika sammanhang då mycket av sorteringen sker maskinellt, säger Tomas Lilja.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!