Fortsatt succé för DHL:s paketautomater i Sverige

Många e-handelskunder väljer en paketautomat.

PostNord verkar vara det enda fraktbolaget som inte lyckas med paketskåp. Efter att PostNord lade ner sitt pilotprojekt i slutet av 2015 så har aktörer som Bring, Instabox, Willys och DHL storsatsat på området i Sverige.

130 automater efter 2 år

Flera av dessa satsningar sker i samarbete med DHL som började med paketskåp i Sverige redan 2014. I dag meddelar DHL att leveranserna till deras svenska paketautomater ökade med 35 procent under julhandeln, jämfört med året innan.

Annons

- I Sverige levererar vi tusentals paket från utlandet till slutkunder varje månad och antalet stiger kraftigt för varje år. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda ett brett utbud av leveransalternativ så att vi skapar en positiv shoppingupplevelse från onlinebeställning till leverans för våra kunder, säger Ted Söderholm, vd på DHL Express.

DHL ska idag ha cirka 130 paketautomater i vårt avlånga land och de finns utplacerade i livsmedelsbutiker, gallerior, kiosker, buss- och tunnelbanestationer. Precis samma typ av platser som PostNord testade under sitt pilotprojekt.

“Ännu mer kundvänligt med automat”

Likt flera andra fraktbolag ser DHL paketautomaterna som ett bra komplement till andra leveransformer.

- Konsumenter fortsätter att beställa allt mer varor från utlandet vilket resulterar i en konstant ökning av leveranser till hemmet, en utmaning för många transportföretag idag då de flesta leveranser sker på dagtid. DHL Express erbjuder konsumenter ett antal olika leveranslösningar, men med paketautomater blir leveranslösningen ännu mer kundvänlig, då konsumenterna själva väljer när de vill hämta ut sina paket, meddelar DHL.

Annons