Gymgrossistens influencer fälls för reklam för riskakor

Glömde att ange att inlägget var sponsrat.

Vi har tidigare rapporterat om åtskilliga fall med influencers och bloggare som fälls av reklamombudsmannen då de inte märkt ut reklamen tillräckligt tydligt i sina bloggar.

Nu har Gymgrossistens influencer, bloggaren Julia Eliasson - även känd som Fitnessjulia, gått på samma nit som bland andra Isabella Löwengrip, My Martens, MissLisibell och Kissie före henne.

Annons

“Fyllt på med riskakor”

På sin blogg publicerade Julia Eliasson den 8 februari i år ett inlägg med rubriken “Fitnessjulia: Påfyllning från Gymgrossisten”. I inlägget skriver hon att hon nu “varit sjukt duktig” och hämtat ut “diverse kosttillskott”, vilka uppges komma från Gymgrossisten.

Därefter gjorde Eliasson reklam för Gymgrossistens riskakor.

- Till exempel har jag nu fyllt på mitt lager hemma igen med riskakor. Jag älskar ris­kakor. Verkligen älskar. Det är kanon att man kan köpa ekologiska också, skrev hon bland annat och berättade vidare om vilka sorters riskakor hon brukade köpa från företaget.

Är en “Rising star”

Gymgrossisten har uppgett för RO att Julia Eliasson är en av företagets atleter under kategorin “Rising star” och att hon brukar ange att de inlägg som görs i samarbete med dem är reklam. Om så inte skett är det troligen en tillfällighet, menar Gymgrossisten.

Julia Eliasson har uppgett att hennes avsikt är att eftersträva en tydlig marknadsföring samt att hon på flera ställen i bloggen anger att hon är sponsrad.

“Påverkar inte bedömningen”

Detta är dock inget som Reklamombudsmannen tar hänsyn till.

- Reklamen har samma spaltbredd och typsnitt som övriga inlägg på bloggen. Varje reklamenhet bedöms enligt praxis för sig. Vad som visas i andra inlägg på bloggen påverkar därför inte bedömningen av det anmälda inlägget, skriver de i beslutet.

Julia Eliasson har i efterhand lagt till att även det aktuella inlägget är sponsrat.

Annons

I vanlig ordning utdömer Reklamombudsmannen inga påföljder, utan systemet är till för att branschen ska uppmärksammas på de regler som finns om reklam och marknadsföring. Hur det funkar har Reklamombudsmannen tidigare berättat för Ehandel.se om, vilket finns att läsa HÄR.

Annons