Annons

Gymgrossistens influencer fälls för reklam för riskakor Foto: Julia Eliassons blogg Julia Eliasson, även känd som Fitnessjulia

Gymgrossistens influencer fälls för reklam för riskakor

2017-04-03 13:04

Glömde att ange att inlägget var sponsrat.

Vi har tidigare rapporterat om åtskilliga fall med influencers och bloggare som fälls av reklamombudsmannen då de inte märkt ut reklamen tillräckligt tydligt i sina bloggar.

Nu har Gymgrossistens influencer, bloggaren Julia Eliasson - även känd som Fitnessjulia, gått på samma nit som bland andra Isabella Löwengrip, My Martens, MissLisibell och Kissie före henne.

“Fyllt på med riskakor”

På sin blogg publicerade Julia Eliasson den 8 februari i år ett inlägg med rubriken “Fitnessjulia: Påfyllning från Gymgrossisten”. I inlägget skriver hon att hon nu “varit sjukt duktig” och hämtat ut “diverse kosttillskott”, vilka uppges komma från Gymgrossisten.

Därefter gjorde Eliasson reklam för Gymgrossistens riskakor.

- Till exempel har jag nu fyllt på mitt lager hemma igen med riskakor. Jag älskar ris­kakor. Verkligen älskar. Det är kanon att man kan köpa ekologiska också, skrev hon bland annat och berättade vidare om vilka sorters riskakor hon brukade köpa från företaget.

Är en “Rising star”

Gymgrossisten har uppgett för RO att Julia Eliasson är en av företagets atleter under kategorin “Rising star” och att hon brukar ange att de inlägg som görs i samarbete med dem är reklam. Om så inte skett är det troligen en tillfällighet, menar Gymgrossisten.

Annons
Annons

Julia Eliasson har uppgett att hennes avsikt är att eftersträva en tydlig marknadsföring samt att hon på flera ställen i bloggen anger att hon är sponsrad.

“Påverkar inte bedömningen”

Detta är dock inget som Reklamombudsmannen tar hänsyn till.

- Reklamen har samma spaltbredd och typsnitt som övriga inlägg på bloggen. Varje reklamenhet bedöms enligt praxis för sig. Vad som visas i andra inlägg på bloggen påverkar därför inte bedömningen av det anmälda inlägget, skriver de i beslutet.

Julia Eliasson har i efterhand lagt till att även det aktuella inlägget är sponsrat.

I vanlig ordning utdömer Reklamombudsmannen inga påföljder, utan systemet är till för att branschen ska uppmärksammas på de regler som finns om reklam och marknadsföring. Hur det funkar har Reklamombudsmannen tidigare berättat för Ehandel.se om, vilket finns att läsa HÄR.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons
Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta