Annons

Gymgrossistens influencer fälls för reklam för riskakor Foto: Julia Eliassons blogg Julia Eliasson, även känd som Fitnessjulia

Gymgrossistens influencer fälls för reklam för riskakor

2017-04-03 13:04

Glömde att ange att inlägget var sponsrat.

Vi har tidigare rapporterat om åtskilliga fall med influencers och bloggare som fälls av reklamombudsmannen då de inte märkt ut reklamen tillräckligt tydligt i sina bloggar.

Nu har Gymgrossistens influencer, bloggaren Julia Eliasson - även känd som Fitnessjulia, gått på samma nit som bland andra Isabella Löwengrip, My Martens, MissLisibell och Kissie före henne.

“Fyllt på med riskakor”

På sin blogg publicerade Julia Eliasson den 8 februari i år ett inlägg med rubriken “Fitnessjulia: Påfyllning från Gymgrossisten”. I inlägget skriver hon att hon nu “varit sjukt duktig” och hämtat ut “diverse kosttillskott”, vilka uppges komma från Gymgrossisten.

Därefter gjorde Eliasson reklam för Gymgrossistens riskakor.

- Till exempel har jag nu fyllt på mitt lager hemma igen med riskakor. Jag älskar ris­kakor. Verkligen älskar. Det är kanon att man kan köpa ekologiska också, skrev hon bland annat och berättade vidare om vilka sorters riskakor hon brukade köpa från företaget.

Är en “Rising star”

Gymgrossisten har uppgett för RO att Julia Eliasson är en av företagets atleter under kategorin “Rising star” och att hon brukar ange att de inlägg som görs i samarbete med dem är reklam. Om så inte skett är det troligen en tillfällighet, menar Gymgrossisten.

Annons
Annons

Julia Eliasson har uppgett att hennes avsikt är att eftersträva en tydlig marknadsföring samt att hon på flera ställen i bloggen anger att hon är sponsrad.

“Påverkar inte bedömningen”

Detta är dock inget som Reklamombudsmannen tar hänsyn till.

- Reklamen har samma spaltbredd och typsnitt som övriga inlägg på bloggen. Varje reklamenhet bedöms enligt praxis för sig. Vad som visas i andra inlägg på bloggen påverkar därför inte bedömningen av det anmälda inlägget, skriver de i beslutet.

Julia Eliasson har i efterhand lagt till att även det aktuella inlägget är sponsrat.

I vanlig ordning utdömer Reklamombudsmannen inga påföljder, utan systemet är till för att branschen ska uppmärksammas på de regler som finns om reklam och marknadsföring. Hur det funkar har Reklamombudsmannen tidigare berättat för Ehandel.se om, vilket finns att läsa HÄR.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Annons
Annons
Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Fraktjätte byter hämtningstid:

Fraktjätte byter hämtningstid: "Flexibilitet är livsviktigt"

Fler order beräknas komma iväg samma dag.

Annons
Annons
Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Pilottestas just nu i Göteborg och Falun.

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

I drift lagom till julhandeln.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta