Annons

Gymgrossistens influencer fälls för reklam för riskakor Foto: Julia Eliassons blogg Julia Eliasson, även känd som Fitnessjulia

Gymgrossistens influencer fälls för reklam för riskakor

2017-04-03 13:04

Glömde att ange att inlägget var sponsrat.

Vi har tidigare rapporterat om åtskilliga fall med influencers och bloggare som fälls av reklamombudsmannen då de inte märkt ut reklamen tillräckligt tydligt i sina bloggar.

Nu har Gymgrossistens influencer, bloggaren Julia Eliasson - även känd som Fitnessjulia, gått på samma nit som bland andra Isabella Löwengrip, My Martens, MissLisibell och Kissie före henne.

“Fyllt på med riskakor”

På sin blogg publicerade Julia Eliasson den 8 februari i år ett inlägg med rubriken “Fitnessjulia: Påfyllning från Gymgrossisten”. I inlägget skriver hon att hon nu “varit sjukt duktig” och hämtat ut “diverse kosttillskott”, vilka uppges komma från Gymgrossisten.

Därefter gjorde Eliasson reklam för Gymgrossistens riskakor.

- Till exempel har jag nu fyllt på mitt lager hemma igen med riskakor. Jag älskar ris­kakor. Verkligen älskar. Det är kanon att man kan köpa ekologiska också, skrev hon bland annat och berättade vidare om vilka sorters riskakor hon brukade köpa från företaget.

Är en “Rising star”

Gymgrossisten har uppgett för RO att Julia Eliasson är en av företagets atleter under kategorin “Rising star” och att hon brukar ange att de inlägg som görs i samarbete med dem är reklam. Om så inte skett är det troligen en tillfällighet, menar Gymgrossisten.

Annons
Annons

Julia Eliasson har uppgett att hennes avsikt är att eftersträva en tydlig marknadsföring samt att hon på flera ställen i bloggen anger att hon är sponsrad.

“Påverkar inte bedömningen”

Detta är dock inget som Reklamombudsmannen tar hänsyn till.

- Reklamen har samma spaltbredd och typsnitt som övriga inlägg på bloggen. Varje reklamenhet bedöms enligt praxis för sig. Vad som visas i andra inlägg på bloggen påverkar därför inte bedömningen av det anmälda inlägget, skriver de i beslutet.

Julia Eliasson har i efterhand lagt till att även det aktuella inlägget är sponsrat.

I vanlig ordning utdömer Reklamombudsmannen inga påföljder, utan systemet är till för att branschen ska uppmärksammas på de regler som finns om reklam och marknadsföring. Hur det funkar har Reklamombudsmannen tidigare berättat för Ehandel.se om, vilket finns att läsa HÄR.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

Satsar på video- och podcaststudio.

Annons
Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

1
Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Annons
Annons
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta