Annons

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: Fredrik Norberg, vd för Fyndiq

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

2018-12-14 10:00

Nya regler för sajtens handlare.

Som alla företagare kan e-handlare själva bestämma vilka priser de vill ta för de produkter de säljer. Men vill de sälja till högre priser än sina konkurrenter får de göra det någon annanstans än hos Fyndiq.

Det står klart sedan Fyndiq nyligen meddelat sina handlare att produkter som har för höga priser helt enkelt kommer att plockas bort från marknadsplatsen.

- Vi är ju ett fyndvaruhus på nätet. Om en produkt har ett pris som ligger på tionde plats på Prisjakt så passar inte det med vad våra kunder förväntar sig av oss, säger Fyndiqs vd Fredrik Norberg till Ehandel.se.

Enligt Fredrik Norberg är många handlare inte medvetna om att de på vissa produkter har priser som han beskriver som "helt off". Därför har Fyndiq nu tagit kontakt med ett antal av de handlare vars priser anses för höga för marknadsplatsen.

Flera saker som avgör vad som är ett "fynd"

Förändringen kommer att ske löpande och Fyndiq ska ha börjat med dem som är "alldeles för dyra" jämfört med de billigaste priserna på marknaden. Resten kommer att meddelas successivt.

Måste man vara allra billigast för att sälja hos er?

- Vi menar att ett fynd är en kombination av produktpris, produktkvalitet och leveranstid. Så det måste inte vara billigast på jorden, men kunden ska få en samlad känsla av att “yes, här har jag gjort ett riktigt fynd”.

För bara en dryg månad sedan valde Fyndiq att genomföra en höjning av kategoripriset, det vill säga det pris som handlarna betalar till Fyndiq för varje såld vara. Innan höjningen hade Fyndiq ett högre kategoripris på mobiltillbehör, men nu ska alla varor - oavsett kategori - ha ett kategoripris på åtta kronor. Utöver det betalar handlarna en procentuell avgift på sin försäljning.

LÄS ÄVEN: Fyndiq höjer priserna igen: "En logisk justering"

Annons
Annons

Prissättningen innebär alltså att det procentuellt sett är dyrare för handlarna att sälja varor till lägre priser, vilket ju skulle kunna vara en anledning till att man som handlare vill lägga vissa produkter i den övre prisnivån.

"Fyra kronor gör inte jättestor skillnad"

Fredrik Norberg ser dock inga problem med att kombinera lägre försäljningspriser med det något högre kategoripriset.

Men förtjänsten till handlarna blir ju ännu lite lägre?

- Det som hände var att det blev fyra kronor dyrare att sälja varor som inte är mobiltillbehör, eftersom vi genomförde den här justeringen. De produkter vi pratar om nu ligger i regel på ett par hundra kronor och uppåt och då gör inte fyra kronor en jättestor skillnad.

Just nu gäller alltså blockeringen främst varor som kostar åtminstone ett par hundralappar. Det är dock inte omöjligt att även varor till lite lägre försäljningspriser skulle kunna blockeras längre fram. 

- Vi vill gå det hållet också men våra möjligheter att kolla upp marknadspriset på produkter till så pass låga priser är inte lika bra. När det handlar om lite dyrare varor är det lättare att göra en relevant jämförelse, säger Fredrik Norberg.

Handlare som får information om att en vara ska plockas ner kan enligt Fyndiq lägga ut den igen till ett lägre pris. Företaget rekommenderar att man använder sig av Prisjakt för att få en uppfattning om en lämplig prisnivå. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta