Annons

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: Fredrik Norberg, vd för Fyndiq

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

2018-12-14 10:00

Nya regler för sajtens handlare.

Som alla företagare kan e-handlare själva bestämma vilka priser de vill ta för de produkter de säljer. Men vill de sälja till högre priser än sina konkurrenter får de göra det någon annanstans än hos Fyndiq.

Det står klart sedan Fyndiq nyligen meddelat sina handlare att produkter som har för höga priser helt enkelt kommer att plockas bort från marknadsplatsen.

- Vi är ju ett fyndvaruhus på nätet. Om en produkt har ett pris som ligger på tionde plats på Prisjakt så passar inte det med vad våra kunder förväntar sig av oss, säger Fyndiqs vd Fredrik Norberg till Ehandel.se.

Enligt Fredrik Norberg är många handlare inte medvetna om att de på vissa produkter har priser som han beskriver som "helt off". Därför har Fyndiq nu tagit kontakt med ett antal av de handlare vars priser anses för höga för marknadsplatsen.

Flera saker som avgör vad som är ett "fynd"

Förändringen kommer att ske löpande och Fyndiq ska ha börjat med dem som är "alldeles för dyra" jämfört med de billigaste priserna på marknaden. Resten kommer att meddelas successivt.

Måste man vara allra billigast för att sälja hos er?

- Vi menar att ett fynd är en kombination av produktpris, produktkvalitet och leveranstid. Så det måste inte vara billigast på jorden, men kunden ska få en samlad känsla av att “yes, här har jag gjort ett riktigt fynd”.

För bara en dryg månad sedan valde Fyndiq att genomföra en höjning av kategoripriset, det vill säga det pris som handlarna betalar till Fyndiq för varje såld vara. Innan höjningen hade Fyndiq ett högre kategoripris på mobiltillbehör, men nu ska alla varor - oavsett kategori - ha ett kategoripris på åtta kronor. Utöver det betalar handlarna en procentuell avgift på sin försäljning.

LÄS ÄVEN: Fyndiq höjer priserna igen: "En logisk justering"

Annons
Annons

Prissättningen innebär alltså att det procentuellt sett är dyrare för handlarna att sälja varor till lägre priser, vilket ju skulle kunna vara en anledning till att man som handlare vill lägga vissa produkter i den övre prisnivån.

"Fyra kronor gör inte jättestor skillnad"

Fredrik Norberg ser dock inga problem med att kombinera lägre försäljningspriser med det något högre kategoripriset.

Men förtjänsten till handlarna blir ju ännu lite lägre?

- Det som hände var att det blev fyra kronor dyrare att sälja varor som inte är mobiltillbehör, eftersom vi genomförde den här justeringen. De produkter vi pratar om nu ligger i regel på ett par hundra kronor och uppåt och då gör inte fyra kronor en jättestor skillnad.

Just nu gäller alltså blockeringen främst varor som kostar åtminstone ett par hundralappar. Det är dock inte omöjligt att även varor till lite lägre försäljningspriser skulle kunna blockeras längre fram. 

- Vi vill gå det hållet också men våra möjligheter att kolla upp marknadspriset på produkter till så pass låga priser är inte lika bra. När det handlar om lite dyrare varor är det lättare att göra en relevant jämförelse, säger Fredrik Norberg.

Handlare som får information om att en vara ska plockas ner kan enligt Fyndiq lägga ut den igen till ett lägre pris. Företaget rekommenderar att man använder sig av Prisjakt för att få en uppfattning om en lämplig prisnivå. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta