Fyndiq höjer priserna igen – ”en logisk justering”

"Inser givetvis att detta inte är en önskad utveckling".

Det senaste åren har inneburit flera förändringar för Fyndiq, och därmed även för marknadsplatsens anslutna handlare. Nyligen kunde vi till exempel berätta att Fyndiq och Fyndiq Superbilligt delades upp i två bolag, och innan dess infördes bland annat sänkt fraktavgift, ändrade returregler och höjda priser för att få sälja på Fyndiq.

LÄS ÄVEN: Brutal prishöjning av Fyndiq enligt e-handlarna

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Fyndiq om de nya reglerna: "Vill undvika långa processer"

Höjer priset till det dubbla

Nu kan vi meddela att en ny prishöjning har införts. Den 1 november höjdes kategoripriset - det vill säga den avgift som handlaren får betala till Fyndiq för varje såld produkt - från 5 till 10 kronor på ett antal varor.

- Det stämmer att vi för ett antal produktkategorier höjt vår avgift så att den hamnar på samma nivå som den avgift som vi sedan något år tillbaka haft på produktkategorin mobiltillbehör. Vi har nu nått en mognadsgrad när det gäller antal handlare och produkter även för de övriga produktkategorierna och därför är denna justering logisk att genomföra nu, skriver Fyndiqs vd Fredrik Norberg i ett mejl till Ehandel.se.

Det höjda kategoripriset gäller oavsett vad den aktuella varan säljs för. Det innebär att avgiften blir ganska stor procentuellt sett, när det kommer till produkter som säljs till lägre priser.

"Vi styr inte över prissättningen"

Fyndiqs handlare, som alltså har fått finna sig i en del regelskiften de senaste åren, har tidigare varit kritiska till många av förändringarna. Den här gången finns det bland annat ett missnöje med att prishöjningen införs så pass tätt inpå julförsäljningen, enligt de synpunkter som har nått redaktionen.

LÄS ÄVEN: Fyndiq utnyttjar att vi handlare är i beroendeställning

Fredrik Norberg menar dock att det är upp till handlarna att se till att intäkterna täcker deras kostnader.

- Jag inser givetvis att detta inte är en önskad utveckling för handlare som tillhandahåller varor med låga värden, men då vi styr inte över prissättningen utan handlaren har möjlighet att lägga på dessa extra kronor på priset så är det helt upp till handlaren hur man ska hantera denna prisförändring.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!