Annons

Gillette-utmanaren Dollar Shave Club såld för $1 miljard Michael Dubin

Gillette-utmanaren Dollar Shave Club såld för $1 miljard

2016-07-20 09:13

Årets största e-handelsförvärv ägde precis rum.

Uppstickaren Dollar Shave Club som var trötta på Gillettes hutlösa priser på rakprodukter har nu blivit uppköpta.

Jätteföretaget Unilever lägger vantarna på Dollar Shave Club som gjort sig kända genom smarta virala kampanjer. Flera som vi skrivit om tidigare.

Köpet visar på styrkan i e-handeln och hur man på kort tid kan bygga ett miljardbolag med smart marknadsföring och att utnyttja nätets fördelar.

- Dollar Shave Club är ett innovativt och disruptivt manligt grooming-varumärke med otroligt djupa kopplingar till deras olika och mycket engagerade konsumenter, säger Kees Kruythoff, VD för Unilever Nordamerika.

Dollar Shave Club grundades 2012 och ska idag ha 3,2 miljoner kunder. E-handeln är en prenumerationstjänst i grunden där kunderna får nya rakblad med jämna intervall.

200 miljoner dollar i år

Förra året omsatte bolaget 152 miljoner dollar och räknar med att nå 200 miljoner i år.

Annons
Annons
- Vi kunde inte vara lyckligare än att ha världens mest innovativa och progressiva konsumentvaruföretag i vårt hörn. Vi har länge beundrat Unilevers målinriktade affärsutveckling och expertisen i sin kategori är oöverträffad. Vi är glada över att vara en del av familjen, säger Michael Dubin, grundare och VD på Dollar Shave Club.

Köpesumman som flera medier rapporterar låg på smått fantastiska 1 miljard dollar, runt 8,6 miljarder kronor i dagens kurs, sätter stor tilltro i Dollar Shave Clubs affärsmodell eftersom bolaget inte ens är lönsamma i dagsläget.

Den potentiella marknaden är dock enorm, om man lyckas ta mer marknadsandelar av Gillette och andra rakjättar.

- Vi planerar att utnyttja den globala styrkan i Unilever för att stödja Dollar Shave Club så att de kan uppnå sin fulla potential när det gäller sitt erbjudande och räckvidd, säger Kees Kruythoff.

LÄS ÄVEN:
Gillette stämmer Dollar Shave Club för patentintrång
Miljonregn över de virala rakhyvlarna
Raka vägen mot toppen

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Annons
Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta