Google gör om shopping-tjänst efter EU:s miljardböter

Enligt uppgift vill Google införa en auktionsmodell för att ge konkurrenter möjlighet till bättre listningar.

I början av sommaren beslutade EU-kommissionen att bötfälla Google med 2,4 miljarder euro, vilket motsvarar ungefär 24 miljarder kronor. Anledningen var att Google enligt EU hade favoriserat sin egen prisjämförelsetjänst Google Shopping framför konkurrenternas. Google var dock inte sena med att överklaga domen, och nu väntas det ta flera år till ett nytt domslut är på plats.

Konkurrenterna: "Förslaget är otillräckligt"

Men nu gör källor till Reuters gällande att Google samtidigt håller på att förändra sitt upplägg för att slippa fler anklagelser om att företagets egna tjänster får fördelar. Mer exakt ska det handla om en slags auktionsmodell, som ska ge Googles konkurrenter bättre möjlighet att visa upp sina prisjämförelser. Detta genom att lägga bud och på så sätt hoppas vinna utrymme i Googles shopping-sektion Product Listing Ads. Google ska ha kommit med ett liknande förslag redan 2010, men eftersom Google den gången hade reserverat två annonsplatser till sin egen tjänst, röstades förslaget ner.  

Annons

Det är inte helt klarlagt exakt hur det nya förslaget skiljer sig från det gamla. Men enligt Reuters källor ska det nya förslaget inte heller ha tagits så väl emot av sökjättens konkurrenter, som bland annat ska ha kallat det “otillräckligt”.

Missnöje även med Google Maps

EU-kommissionen har inte meddelat vad den anser om Googles nya drag.

- Det är naturligtvis omöjligt att säga vad som kommer att hända, men självklart kommer reaktionerna från marknaden att vara en av de saker som vi kommer att beakta, säger Margrethe Vestager, som är kommissionens talesperson i ärendet, i en kommentar.

Enligt Reuters har EU-kommissionen också ögonen på Googles tjänster för resor och kartor, som man menar är svåra för andra företag att konkurrera med.

Reuters har utan framgång sökt Google för en kommentar.

Annons