H&M-konkurrent öppnar sin första butik – med bara e-handel

Den första i sitt slag.

Den spanska modekedjan Zara har, precis som svenska H&M, vuxit sig stora genom ett globalt nät av fysiska butiker. Men på senare tid har företaget även expanderat inom e-handeln, bland annat genom att erbjuda supersnabba leveranser i en del större städer.

LÄS ÄVEN: Zara börjar med leveranser inom två timmar

Annons

Nu väljer företaget att kombinera det bästa från två världar i samband med öppnandet av en ny butik i London. Den nya fysiska butiken, som egentligen är en popup-butik, ska nämligen i stort sett endast sälja varor via nätet. I ett pressmeddelande beskriver Zara butiken som företagets första i sitt slag i hela världen.

Leverans samma dag

Men även om det alltså inte ska gå att handla direkt i butiken, kommer det att finnas personal på plats för att assistera kunder som behöver hjälp med att beställa via e-handeln.

Den som gör en beställning före klockan 14.00 kan få sin vara hemlevererad samma dag, men läggs beställningen däremot efter klockan 14.00 kommer leveransen dagen efter. Butiken, som har en total yta på 200 kvadratmeter, ska också kunna hantera byten och returer.

Merförsäljning via teknikspeglar

Och som i de flesta butiker med e-handelsfokus har man förstås inte sparat in på tekniken. Zaras London-popup kan bland annat stoltsera med en slags speglar, som via RFID-teknologi (Radio Frequency Identification) ska kunna bistå kunden med förslag på kläder och accessoarer som kan kombineras med det plagg hon eller han provar för tillfället.

Zaras popup-butik ligger i köpcentret Westfield Stratford City och kommer att ha öppet till och med maj, då företagets flaggskeppsbutik i centrala London beräknas öppna igen efter en större renovering. Efter nypremiären kommer flaggskeppsbutiken bland annat att ha ett särskilt utrymme som är helt dedikerat till företagets e-handel.

Annons