Annons

H&M:s nya AI-app ska minska returer vid e-handelsköp Daniel Claesson och Fredrik Olsson från H&M

H&M:s nya AI-app ska minska returer vid e-handelsköp

2019-02-11 15:49

"Vi labbar med det här för att förstå om kunden är mogen".

För en månad sedan kommunicerade H&M ut att de under året ska introducera tekniska lösningar som ska, i enlighet med deras omnikanalstrategi, underlätta för kunden att handla online och i butik. Under föregående år har modejätten bland annat lanserat och expanderat Click & Collect samt In-Store Mode, där kunder i utvalda butiker kan använda H&M-appen som ett digitalt shoppingverktyg för att se vad som finns tillgängligt. Enligt kedjan ska de under 2019 “accelerera sin transformation och dra nytta av de möjligheter som skapas av modeindustrins digitalisering”.

– Vi rullar ut digitala funktioner och tjänster för att erbjuda modeentusiaster en inspirerande och smidig shoppingupplevelse i linje med vår omnikanalstrategi, säger Fredrik Olsson, Managing Director på H&M, i ett pressmeddelande.

Minska returer

Men i takt med näthandelns växande popularitet ökar även returerna som är en av e-handelns stora utmaning. Modejätten Hennes och Mauritz rustar för framtiden och satsar på en ny digital lösning för att minska returer från nätet, det rapporterar Dagens Industri. Klädkedjan ska testa en ny app som låter kunden ”prova” plagget i mobilen.

H&M har under cirka två års tid jobbat med artificiell intelligens med målet att underlätta kundens köpbeslut, förklarar H&M:s affärsutvecklingschef Daniel Claesson. Enligt honom har det inte varit så enkelt att hitta en lösning som både fungerar tillräckligt bra men som samtidigt inte blir för avancerad.

Prova kläder virtuellt

Den nya appen har fått namnet “Perfect fit”. Meningen är att kunden ska ta fram en digital avatar av sig själv, genom att ta några bilder på sin kropp i olika vinklar. Sedan ska användaren kunna prova H&M:s kläder virtuellt och se hur plagget passar avataren. På så sätt kan kunden få en bättre uppfattning om hur plagget kommer att sitta på kroppen, redan innan det beställs från modeaktörens e-handel.

Annons
Annons
– Vi labbar med det här för att förstå om kunden är mogen för det och hur bra det fungerar, säger Daniel Claesson.

Att hitta rätt storlek med en app som är uppbyggd på artificiell intelligens, är H&M inte först med. För drygt ett halvår sedan skrev vi om att Tailor Store ersatte sina måttband med en app som förenklar processen av att betälla en skräddarsydd skjorta. 

LÄS ÄVEN: Tailor Store ersätter måttbanden med artificiell intelligens

Den digitala skräddarens app fungerar på ett liknande sätt som H&M:s. Vi gjorde en uppföljning med företaget för några veckor sedan, som meddelade att den nya måttagningsappen gjort succé.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta