Annons

H&M:s nya AI-app ska minska returer vid e-handelsköp Daniel Claesson och Fredrik Olsson från H&M

H&M:s nya AI-app ska minska returer vid e-handelsköp

2019-02-11 15:49

"Vi labbar med det här för att förstå om kunden är mogen".

För en månad sedan kommunicerade H&M ut att de under året ska introducera tekniska lösningar som ska, i enlighet med deras omnikanalstrategi, underlätta för kunden att handla online och i butik. Under föregående år har modejätten bland annat lanserat och expanderat Click & Collect samt In-Store Mode, där kunder i utvalda butiker kan använda H&M-appen som ett digitalt shoppingverktyg för att se vad som finns tillgängligt. Enligt kedjan ska de under 2019 “accelerera sin transformation och dra nytta av de möjligheter som skapas av modeindustrins digitalisering”.

– Vi rullar ut digitala funktioner och tjänster för att erbjuda modeentusiaster en inspirerande och smidig shoppingupplevelse i linje med vår omnikanalstrategi, säger Fredrik Olsson, Managing Director på H&M, i ett pressmeddelande.

Minska returer

Men i takt med näthandelns växande popularitet ökar även returerna som är en av e-handelns stora utmaning. Modejätten Hennes och Mauritz rustar för framtiden och satsar på en ny digital lösning för att minska returer från nätet, det rapporterar Dagens Industri. Klädkedjan ska testa en ny app som låter kunden ”prova” plagget i mobilen.

H&M har under cirka två års tid jobbat med artificiell intelligens med målet att underlätta kundens köpbeslut, förklarar H&M:s affärsutvecklingschef Daniel Claesson. Enligt honom har det inte varit så enkelt att hitta en lösning som både fungerar tillräckligt bra men som samtidigt inte blir för avancerad.

Prova kläder virtuellt

Den nya appen har fått namnet “Perfect fit”. Meningen är att kunden ska ta fram en digital avatar av sig själv, genom att ta några bilder på sin kropp i olika vinklar. Sedan ska användaren kunna prova H&M:s kläder virtuellt och se hur plagget passar avataren. På så sätt kan kunden få en bättre uppfattning om hur plagget kommer att sitta på kroppen, redan innan det beställs från modeaktörens e-handel.

Annons
Annons
– Vi labbar med det här för att förstå om kunden är mogen för det och hur bra det fungerar, säger Daniel Claesson.

Att hitta rätt storlek med en app som är uppbyggd på artificiell intelligens, är H&M inte först med. För drygt ett halvår sedan skrev vi om att Tailor Store ersatte sina måttband med en app som förenklar processen av att betälla en skräddarsydd skjorta. 

LÄS ÄVEN: Tailor Store ersätter måttbanden med artificiell intelligens

Den digitala skräddarens app fungerar på ett liknande sätt som H&M:s. Vi gjorde en uppföljning med företaget för några veckor sedan, som meddelade att den nya måttagningsappen gjort succé.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta